Höstkapsel?

När det blev september kändes det plötsligt läge att se över garderoben igen. Jag får höstvibbar varje morgon nu när jag cyklar till mitt tillfällig jobb, luften känns klar men kylig och vinden friskar i. Jag har till och med haft användning för full regnmundering häromdagen och var inte nöjd med hur väl mitt regnställ presterar nu för tiden. Måste fixa ett nytt inför höstens alla parklekar i duggregn och snålblåst.

Jag har ju tänkt hålla på med kapselgarderob ett tag till, är mycket nöjd med hur det fungerat hittills, men nu känns det lite avigt. Jag har bara ett par veckor kvar av min graviditet och sedan vet jag ju liksom inte riktigt hur kroppen kommer se ut eller hur allt ska bli. Jag har svårt att bestämma vilka kläder jag ska ha under hösten innan magen är borta och jag kommer troligen inte vilja ha gravidkläderna då. Min lösning blir att behålla sommargarderoben i stort men ta undan de somrigaste plaggen. (Tre par shorts, sandaler och lite sånt) och möjligen lägga till något jag redan har (skor är det mest jag kan lägga till, allt annat passar dåligt just nu) Annars fortsätter jag med mina svart jeans, amningslinne och skjorta/blus som blivit min standard de senaste månaderna. Eller under de varma veckorna hade jag ju shorts istället för jeans då.

Sedan kommer jag att göra ordning en amningshöstkapsel efter förlossningen. Hur den kommer bli beror mycket på vilken slags förlossning det blir och hur jag återhämtar mig. Går det långsamt kanske det hinner bli vinter innan jag kommer igång. Går det fort och lätt blir jag säkert sugen på att använda alla mina vanliga kläder igen.

Jag tog i alla fall fram mina klädlådor (lite ofrivilligt eftersom hjärtegrynet plötsligt panik-behövde en vit papplåda att köra runt sitt duplo i och jag därför tömde ut alla mina kläder på sängen. När de bara låg där kunde jag lika gärna rensa) När jag vek ihop och la tillbaka hittade jag ett par plagg som jag nu var mogen att skiljas från. Otroligt hur lång tid av icke-användning det kan ta för mig att släppa ett plagg känslomässigt. Jag tror ju att jag kommit rätt långt i min rensning men varje gång jag tar mig an ett nytt område, eller ett gammalt på nytt, undrar jag om jag verkligen rensat där innan, NÅGONSIN?

Det var skönt att göra mig av med de där plaggen i alla fall och nu finns det ännu en kasse som ska till HMs återvinning och omvandlas till rabatt på tajts till hjärtegrynet. Det är hans nya favoritplagg och jag hittade flera som såg okej ut på deras barnavdelning. Var såklart tvungen att gå till flick, blir så trött på deras uppdelning, för att hitta okej kläder. Vill man inte ha grova jeans, svart och mörkblått eller superhjältetryck är det bara flick man kan vistas på. Egentligen vill jag köpa allt på MiniRodini eller liknande, vettiga barnklädesaffärer men känner inte att vi har ekonomi till det. Egentligen kanske fånigt för nog har vi råd om vi bara prioriterar (eller tvättar oftare) men just nu är det mycket med bebisförberedelser och anskaffande. Jag tänker att när bebisen väl kommer kan det också vara läge att inte vara beroende av att tvätta så himlans ofta för att hjärtegrynet ska ha kläder, utan att ha ett lager till honom och kunna tvätta all bebistvätt eller kanske rent av tvätta lite mindre och amma/gosa lite mer 🙂

Så många ursäkter. Nu måste jag sluta. Blir så trött på mig själv ibland.

Kommentera

