Rensa ut – skapa en egen vrå

Den här veckan blir det ett mys-uppdrag istället för en rensning. Tanken är att nu när man rensat rätt mycket kan det finnas plats för en egen vrå eller en mysvrå någonstans i hemmet. En plats som är ens egen och där man kan tanka energi, vila eller vara kreativ om man föredrar det.

Jag har ofta tänkt att jag vill ha en sådan plats (mest en kreativ plats) och vi har vändit och vridit på hur vi skulle möblera för att få till det. Utan framgång hittills tyvärr. Min sambo har ett skrivbord (eftersom han har en stationär dator som liksom måste ha någonstans att stå) Det har blivit hans vrå och förutom datorn har han numera allsköns prylar där. Innan hjärtegrynet kom tänkte vi oss att ha ett skrivbord för mig med. Då skulle jag ha allt mitt pyssel och handarbete där och symaskinen kunde ständigt stå framme. Så kom hjärtegrynet och det utrymmet vi tänkt använda för mig blev istället barnrum och så las planera på is. Jag sitter i köket när jag syr (gör ju bara det när grynet sover och där låter det dessutom minst in till honom så det är ganska bra) i soffan när jag håller på med datorn (eller i köket) och oftast i soffan även med handarbeten och sånt. Man skulle kunna säga att min vrå är i soffan fast de andra familjemedlemmarna använder ju såklart också den.

Jag är fortfarande lite sugen på en kreativ hörna men har ändå lite ändrat mig. Symaskinen används inte varje dag och kanske är det inte motiverat att ha den framme jämt. Å andra sidan kanske den skulle bli mer använd om den var mer tillgänglig. Jag ogillar att sitta på en kontorsstol och handarbeta så det skulle jag ändå flytta med mig till soffan. Mitt papperspysslande har lite kommit av sig, både av brist på bra arbetsytor och andra prioriteringar. Jag tycker att det är lite för besvärligt att ta fram materialet ur skåpet, bära det till köket och ha en så liten yta som vårt köksbord att jobba på för att det ska bli av. Vårt stora bord har fått flytta in i barnrummet (mellanrummet även kallat) det är enda rummet det får plats i just nu. Och det gör att tiden jag kan använda det till pyssel är oerhört kort. Hjärtegrynet sover ju där inne så kvällarna är otänkbara, all annan tid är vi hemma tillsammans och då kan jag inte koncentrera mig tillräckligt länge. Samt vill ju hellre umgås med grynet än pyssla själv. När vi pysslar tillsammans gör jag enklare pyssel som lätt kan avbrytas om intresset falnar fort. Ett nytt pyssel vi börjat med är trä pärlarmband. Såå kul att han äntligen vill pärla med mig! Vi har inrättat en ny pärllåda i köket och sitter där och trär var och varannan dag.

Detta med kreativ hörna för mig kommer troligen att behöva vänta tills vi bor på ett annat sätt. Så länge håller jag tillgodo med mina andra ”hörn” som balkongen, soffan och köket!

Så länge kan jag ju fundera vidare på om jag verkligen behöver en egen hörna. Kanske är det bättre att bo mindre men mer flexibelt? Många funktioner i hemmet används ju inte varje dag och kan kanske dela på ytan om man plockar undan varje gång man använt det? Vad tycker ni?

 

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander. 

3 thoughts on “Rensa ut – skapa en egen vrå

  1. Intressant att läsa eftersom vi har exakt samma problem/tankar här hemma. Maken har ett jättestort skrivbord för sin stationära dator och där förvarar jag också min bärbara dator när den inte används (men jag sitter aldrig där utan oftast i soffan) men maken brer ut sig ganska bra. Det jag egentligen skulle vilja ha är en syhörna, just eftersom tröskeln är så hög till att plocka fram och komma igång. (Nu syr jag vid köksbordet.) Jag tänker mig att jag skulle vilja börja sy egna barnkläder eftersom jag blir mer och mer less på utbudet, men ver samtidigt inte om jag vill prioritera den lilla egentid jag har så. Och som du säger, är det verkligen värt att ha en egen plats för något som inte används varje dag?

  2. Ja, det är ju just det! Är det värt med en dedikerad plats för sällanaktivitet och är jag verkligen helt säker på att det är där jag vill lägga min tid. Just nu verkar det ju inte som att det är så men när hjärtegrynet var pytte hade det troligen passat. Funderar också över om det kanske är så att jag mest vill inreda platsen och sätta upp all förvaring snyggt och överskådligt…. om det är så känns det ju inte värt det!

    Har ni någon plats som skulle lämpa sig för din kreativa hörna?

    Optimalt hade varit om vi hade ett par rejäla garderober över, då kunde man ha ett skrivbord där inne och bara stänga dörrarna när det inte användes. Har sett folk som gör så och det verkar så smart! Vad tror du om det?

  3. Ping: Rensa ut – skrivbordet | Händelsevis

Kommentera

