Ekologiska undantag

Vi vill ju så gärna leva på ekologiskt och miljösmart som möjligt. Vi letar alltid efter bättre val och försöker göra så gott det går. Men det är svårt. Och ibland väldigt tidskrävande. Ibland finns det inga bra alternativ och vissa saker vill man helt enkelt inte avstå. Här kommer därför ett par ekologiska undantag vi valt att göra:

xriqhdfbr2kxo8gjkjpqqwoe0tex3wjc4_300x300-jpg-pagespeed-ic-ejyjznp_-2

  • Bilbarnstolar. När det kommer till trafiksäkerhet köper vi gärna prylar som får bäst i test. Babyskyddet till nya bebisen är nytt (det förra köpte vi begagnat, sålde vidare direkt och hade inte velat ha denna gången eftersom det började bli till åren) Babyskydd ska inte vara äldre än 5 – 7 år eftersom plasten åldras. Även andra bilstolar har en åldergräns, 10 år gäller för dem. Vi köpte en ny bilstol till hjärtegrynet när han växte ur babyskyddet och den kommer han troligen använda ett år till. Det blir troligen en perfekt tajming med att bebisen växt ur babyskyddet och kan då ta över. Eftersom vi planerar att använda stolen till två barn kommer vi nästan upp i gränsen om 10 år och kan troligen inte sälja den efteråt. Stolar som är för gamla, skadade, krockade eller trasiga ska slängas på tippen! Där är jag oresonlig. I bilen ska man inte sitta i gammal sliten utrustning bara för att det är billigt eller miljövänligt. Jag förstår ju att det är ohållbart att alla barn på jorden ska ha nya bilstolar men ser ingen lösning på problemet jag är beredd att genomföra.

img_20160831_075135

  • Cykelhjälm och cykelstol. Det är ju samma här, det handlar om trafiksäkerhet. Hjälmarna ska vara nya och helst bytas efter 10 år. De ska sitta bra och inte vara skadade. Personligen behöver jag en ny hjälm och hjärtegrynet ska få en större till vintern så han kan ha en mössa under. Cykelstolen köpte vi ny men kompromissade så vi bara köpte en men två fästen. Det är lite besvärligt att byta fram och tillbaka samt lämna den på förskolan men det kompenseras med att vi får pakethållarna fria när vi inte har hjärtegrynet med. Plasten i en cykelstol åldras extra mycket eftersom den står ute jämt. Vi har dock två egengjorda dynor till vår stol som är plastfria och därför kanske bättre för barnet att sitta på. Den ena är av ett tillklippt fårskinn och passade bra när hjärtegrynet var mindre och inte satt så bra i stolen. Den andra gjorde jag av en gammal urtvättad trasmatta och fodrade undersidan med en fårskinnsbit för extra sittkomfort nu när hjärtegrynet inte har någon blöja som vadderar.
  • Reflexer och reflexvästar. Åldras förvånansvärt fort och bör köpas nya, särskilt reflexer. Här i Malmö får cyklisterna ofta reflexer och reflexvästar utdelade av Malmöstad. Praktiskt och gratis. Heller inte särskilt miljövänligt men otroligt viktigt att använda under de mörka årstiderna.
  • Frukt och grönt köper vi efter Clean 15 när prisskillnaden är jättestor eller utbudet trist. Eller när vi vet att grönsakerna inte är ekomärkta men att tänket ändå finns hos bonden (som på butiken Rötter här i Malmö)

img_20160915_125618

Babyskydd, ståbräda samt adapter till att fästa babyskyddet på vagnschassit.

  • Baby- och barngrejer har vi flera som inte är miljövänliga eller ekologiska men som vi inte kan tänka oss att bygga själva eller avstå. Skötbort, det enda som passar vårt badrum är i helplast, dock har vi en bädd av en gammal bordsfilt som är urtvättad och plastfri. Ståbräda till nya vagnen köpte vi ny eftersom de begagnade vi sett verkade så slitna och skrangliga. Liten ring till toan – fanns inte att hitta någon eko och den underlättar så mycket för en liten som är smal och har svårt att sitta kvar på stora toan utan ring. Hjälpte oss även att få igång blöjavvänjningen tillslut. Cocoon a baby – hade vi till hjärtegrynet och kommer ha till nya bebisen med fast den är helt oeko. Vi tyckte helt enkelt att den var helt oslagbar vad det gällde att få bebisen att sova, och sömn är ju också bra för hälsan. Plastad frotté till barnsängarna – någon gång under nattblöjsavvänjningen gav vi helt enkelt upp och beställde fyra sängunderlägg från Minimundus. Ärligt talat trodde jag det skulle vara mer eko än vad jag nu uppfattar dem som men vi är så trötta på att tvätta madrassöverdrag och sanera att det kommer vara värt det. De är fria från PVC i alla fall så alltid något. Våra ekovaxdukar började läcka tillslut och vi chansade på dessa nya. Kanske hade det varit bättre med ny vaxduk, svårt att säga vilket som är bäst. En kurad ullfilt är inget alternativ för oss eftersom vi har en ekomadrass som inte kan tvättas (endast överdraget)
  • Lampor och elprylar. Köper vi inte begagnat och kommer heller aldrig göra. Har hört för många skräckhistorier om brinnande lampor och tvar att jag inte vågar chansa. Särskilt tycker jag att julgransbelysning verkar läskigt att köpa begagnat. Det finns ju ofta i mass på loppisar men i granen finns också annat (som halmdekorationer) som lätt tar eld och då känns det inte aktuellt med något annat än ljusslingor från välkända märken. Just nu har vi ingen eftersom den gamla gick sönder och vi aldrig kom oss för att ha någon gran förra året. Oklart om det kommer köpas till årets jul.
  • BH. För mig har det varit omöjligt att hitta eko i min storlek och jag har därför slutat leta för att inte bli helt vardagsutsliten. Jag har köpt från Ekolyxica en gång men bhn funkade inte alls. Trosorna var däremot bra. Nu går jag bara till La Leia och får bra hjälp och något som passar mig. Jag köper bara sådana i helspets och tror därför att jag är någorlunda förskonad från gifter. Tvättas alltid innan första användning såklart. Är just nu på jakt efter en till amningsbh, har hittat en men eftersom jag planerar att amma minst ett år tror jag att två hade varit bra. Är det någon som vet vem som säljer amningsbh i st 65H? Mitt tyska märke från förra gången verkar ha upphört…
  • Förvaring. Vi har mycket ärvda och begagnade saker men inför den nya bebisen insåg vi att vi behövde utöka förvaringsutrymmet i vår garderob. Eftersom vi hade svårt att hitta tre likadana trådbacksstativ som passade i vår garderob på blocket köpte vi nya. En fråga om bekvämlighet för vi hade troligen kunnat lösa det om vi bara gav oss tusan på det samt kunde tänka oss att vänta och åka och hämta över halva stan. Nu blev det lättast möjliga utväg och en tur till Ikea löste alla problemen. Garderoben blev superbra och bilder kommer såklart. Nu ryms alltså fyra personers kläder, sängkläder och handdukar i den garderob som tidigare bara rymde mina och sambons kläder. Tacka vet jag kapselgarderob och extra trådbackar.

Jag hoppas att det var alla våra undantag men troligen finns det fler. Vi försöker ju göra så bra val som möjligt men säkerhetsrelaterade prylar vill vi inte kompromissa med. Och ibland är det bara för komplicerat att genomföra de mest ekologiska planerna.

Kanske har även ni ekologiska undantag? Vilka då och varför?

 

Bild: britax.se

5 thoughts on “Ekologiska undantag

  1. Vad skönt att läsa ett sånt här inlägg. Jag har massor av saker som är tveksamma ur miljösynpunkt. Har bland annat köpt några nya plagg till barnet och har för mig att inte alla var ekologiska tyger. Däremot tänker jag att jag gör så gott jag kan och att det är i princip omöjligt att leva ”perfekt” i dagens samhälle. Ingen kan göra allt men alla kan göra något – tycker jag är ett rätt bra motto. Jag har iaf tänkt att jag ska bli bättre när det gäller mina garner (vilket jag nog kommer bli pga kommer ju inte ha så mkt shoppingtid som nybliven mamma ändå) och helst köpa från typ Ullcentrum som samlar in svensk ull som annars skulle slängas och själva bearbetar den och säljer. Typiskt bra tycker jag!

  2. Vi har ganska många undantag, liknande era. När det gäller bilstolar, cykelsitsar , hjälmar, vagnar, flytväst och liknande så går det ju idag inte att få plastfria varianter och då har vi helt enkelt gått efter vad som känns säkrast och vad som passar familjen. I några fall (som vagn) så har vi köpt begagnat och tänker att det i alla fall är ett bättre miljöval. Vi har även fått ärvda cykelsitsar på landet, men det är ju använda hos mormor/morfar till de barnen och har dessutom stått inomhus i garage så det har känts ok.

    BH tycker att det är intressant att du tar upp. Jag har också 65 i omkrets och tycker att det är sååå svårt, särskilt som jag vill kombinera med att ha bygelfritt och ovadderat men ändå inte ha ”sportbhmodell” utan gärna ha lite ”lyxkänsla” om du förstår vad jag menar. Inte många val då.

    Köpte amningsbh från Ecolyxica, älskade den men den var stor i omkretsen tyvärr.

  3. Att detta med bh till 65or ska vara så svårt kan jag inte förstå! Det måste ju finnas massor med andra kvinnor som bara har 65 i omkrets? Varför är inte det ett standardmått hos alla kedjor?

    Önskar jag kunde ha små spetstoppar utan kupa och allt det där men det är för lite stöd för mig tyvärr. Tror dock jag såg fina sånna hos Filippa K någon gång… Trodde det var lättare om man kunde tänka sig sådana att hitta vettiga storlekar men tydligen inte!

  4. Tror att vi själva och vår omgivning skulle bli galna om vi inte gjorde avkall på principer ibland. Vi köpte också ny bilbarnstol, under stress då barnet behövde komma ut fort, och vi upptäckte att den gamla stolen var full i mögel. Samma sort som ni, den har för övrigt fått bra i test gällande kemikalier och krocksäkerhet.
    När det kommer till kläder att springa i gör jag en massa undantag. Där försöker jag hitta det minst dåliga. Och när det kommer till skor får det bli de som sitter bra och funkar att springa långt i. Sportmärken utmärker sig också i uselhet 😦
    Underkläder (som jag förstått är problematiskt för många) syr jag själv och jag vill inte/behöver inte ha bygel eller vadderat vilket jag då kan bestämma själv över.

  5. Blä för mögel! I det läget är det ju bara att slänga och köpa nytt! Såg också att vår fått bra i testerna, känns skönt att veta!
    Ja, träningsskor är ett undantag jag inte tog med eftersom jag just nu bara kör yoga och där inte behöver några skor. Men när jag kommer igång efter bebisen igen kommer det ju bli aktuellt. Sportmärkena känns så usla allihop! Men inbillar mig att typ Reebok är lite bättre? Kanske var det längesedan dock. Måste kolla upp inför köp.
    Skönt att kunna sy underkläder själv! Och vad duktig du måste vara på att sy! Har förstått att just underkläder är extra svårt?

Kommentera

