Familjegarderob

Förut letade jag snygga klädskåp och fina barngarderobslösningar som en galning på auktionshusen och pinterest. Jag drömde om klädkammare och pyntade, perfekta förvaringslösningar med massor av accessoarer och piff. Sen insåg jag hur extremt stor plats en sådan lösning skulle ta och hur lite lust jag hade med att offra någon ytterligare yta här hemma åt förvaring. När jag använder mig av kapselgardeob och min sambo rensat hårt bland sina kläder insåg vi att vi faktiskt skulle få plats med alla familjens kläder, lakan och handdukar i vår gemensamma garderob. Alltså i samma skåp som tidigare bara rymt mina och sambons kläder. Vi klarade inte detta enbart med rensning utan fick även skaffa lite fler trådbackar till garderoben (de tidigare ägarna hade bara sex backar per garderob men vi har fått in tio utan större problem. Troligen hade  det gått in elva om vi flyttat om lite)

Jag har tyvärr inga före-bilder eftersom den här omfördelningen skett lite stegvis över rätt lång tid. Men ni kan säkert föreställa er en fullproppad osorterad och orensad garderob, tror alla sett en sådan någon gång.

img_20160917_192745

Här syns halva garderoben. Min sambo har den övre, vänstra sektionen till sina kläder. Överst en låda med dataprylar (som han ska sälja säger han) sen träningskläder och badkläder, tjocktröjor och långärmat, t-shirts – rullade för att det ska synas bättre, jeans och shorts också rullade samt underkläder i den vita trälådan.

Nedre vänstra sektionen innehåller barnens grejer. Överst extra täcke, kuddar och filtar, sedan lakan till hjärtegrynets säng, sen handdukar med huva samt handdukar vi bäddar med och underst lakan till bebissängen och barnvagnen.

img_20160917_192826

Egensydda amningsunderlägg, ekovaxduk, spjälsängsunderlägg från Minimundus och i framkant ärvda och egensydda påslakan till hjärtegrynets säng. Eftersom vi bara har ett underlakan till hans säng använder vi påslakanen som underlakan också. 

Överst till höger är det lakan till extramadrassen och gästlakan. Det är samma som vi tar med om vi ska sova borta. Exempelvis de lakan jag hade när jag veckopendlade. Vi spar dem, trots att de är många, eftersom vi troligen kommer behöva omvandla ett par till barnlakan de kommande åren samt att vår plan är att hjärtegrynet ska få en stor säng när han växt ur sin 140. Onödigt att slänga ut saker man vet kommer användas inom ett par år tycker vi (än så länge)

Sedan kommer lakan till dubbelsängen och alla örngott. Nästa back innehåller stora handdukar som jag och sambon använder när vi duschar.

Sen följer mina tre backar. En med träningskläder och mjukiskläder, en med linnen (som ligger i en vit korg och därför inte syns i bild) träningslinnen och sovkläder och sedan en trälåda med alla mina underkläder. Är så stolt att jag fick ner allt i denna enda låda. Alltså både trosor, bh, strumpor, strumpbyxor, leggings, badkläder, min hårtork, alla tvättpåsar. För att lyckas med detta har jag lagt alla spetstrosor (spets och avslag i kombination känns som en ytterst dålig kombo) alla sommarstrumpor och ljusa strumpbyxor samt alla bhar jag inte kommer kunna ha förrän efter amningsåret i den stora kistan som står vi vår sängs fotända. Däri hade vi tidigare lakan och handdukar men hu så segt det var att rota där varje gång man skulle ha något. Nu innehåller den istället alla mina kläder som inte är med i kapseln för tillfället. Jag har till och med sorterat den så att de kläder jag kommer vilja ta fram till amningen ligger överst, sedan vinterkläder och underst sommarkläder.

img_20160917_192905

Backstativet underst till höger innehåller bebisens alla kläder. Överst ytterkläder och attiraljer, sedan bodys, tröjor och tjocktröjor, sedan byxor, sparkbyxor och pyjamas. Underst alla tygblöjor. De kommer vi säkert vilja ha i badrummet sen men än har vi mest st 6-9 kg vilket ju inte är troligt att det passar från start.

img_20160917_192719

Den andra delen av garderoben är med klädstång så man kan hänga saker. Överst till vänster är sambons alla skjortor, kavajer och västar, sedan kommer mina kjolar, shorts, blusar, kavajer och tunikor. I trälådan ryms en låda med mina skärp samt ett par extra galgar (vi tar ner galgen när vi tar ett plagg, vet inte varför men det har blivit en vana. Kanske för att jag är lite för kort för att nå ordentligt och har lättare att ta ner hela galgen än att kränga av något galgband stående på tå)

Undre sektionen är hjärtegrynets, då når han själv att ta fram sina kläder och kan välja fritt. Skjortor, västar och klänningar hängande. Under dem en låda med utklädningskläder samt en låda med kommande storlekar. Sedan är det hans trådbackar med kläder.

img_20160917_192945

Någon som vill ta en gissning på vilken färg som är favorit? Just det – gul!

Byxor och shorts överst (har framme allt nu pga oklart väder samt många storlekar, 92, 98, 104, som passar samtidigt – så kan det gå när blöjan försvinner) sedan underkläder: kalsonger, strumpor, strumpbyxor, badkläder, ullunderställ och ullstrumpor (i olika små boxar såklart) Sedan tröjor, både t-shirts, långärmat och tjocktröjor. Understa backen innehåller ärvda kläder i nästa storlek (110)

Hängande på sidan av backarna och ovanför har han hårband, flugor, hängslen och prinsesskronan.

Vid sidan av garderoben syns två vita lådor som avslöjar att vår förvaring ännu inte är helt optimerad. I dem finns gravidkläder som jag inte ska spara utan gå med till Almis Mamá och fråga om hon vill sälja någon dag framöver. Jag tänker att jag väntar lite tills bebisen är född och jag kan bestämma vilka gravidkläder som kan funka även utan kanonkulan. Då kanske lådan fylls på ytterligare. Den andra lådan innehåller vårt presentförråd. Där ligger just nu ett par presenter på vänt avsedda för någon speciell, men mest är det bebis- och barnböcker så att man bara kan ta en och skicka iväg när det behövs. Jag har köpt på mig Knacka på, Bus och Frö på varsin ö, Hästfesten och ett par titlar till när jag haft rabatt och presentar alla nyfödingar i vänkretsen. Detta med presentförråd har jag lärt mig av min mamma som alltid haft en låda med lämpliga presenter redo om tillfälle skulle uppstå. Tycker det är himla praktiskt, särskilt när det kommer till barnpresenter och nyföddpresenter. Ett sådant behov kan ju uppkomma lite spontant (som kalas eller så) och så är vi inne i någon slags långdragen babyboom där många av våra vänner får barn samtidigt. Det är väl åldern antar jag.

Nu är vår garderob välfylld och välorganiserad – återstår bara att märka upp alla backar – men det gör jag om ett par veckor när vi testat ett tag. Jag hoppas att vi kan hålla den såhär! Än är alla familjemedlemmar med på hur jag tänkt men man vet ju aldrig hur det blir i längden…

Hur många garderober har ni? Är det någon ni tänker att vi har alldeles för mycket av och borde rensa ut?

6 thoughts on “Familjegarderob

  1. Imponerande och inspirerande… Vi har MÅNGA garderober, men i samband med en kommande flytt ska vi helt klart minska på antalet. Och boytan… Rensning pågår, kan man säga…

  2. Ping: Rensa ut – möbler | Händelsevis

  3. Ping: Rensa ut – sammanfattning och utvärdering | Händelsevis

Kommentera

