Rensa ut – spel och pussel

Spelen delas in i ett par olika områden varav det endast är ett som är aktuellt för mig. Men jag börjar med de områden där jag redan är klar.

Pussel – är det bara hjärtegrynet som har och där rensar jag inte gärna ut något innan även nästa barn fått pussla klart. Jag köper bara träpussel på second hand och har därför inga mängder eller några dyra. Samma sak med kulor. Hjärtegrynet har fått alla mina och sambons gamla och använder dem när han leker kök eller som mat till gosedjuren. Lite nervös för hur vi ska göra med sådana lekar när bebisen kommer upp i stoppa-i-munnen-åldern. Dataspel och app-spel – har jag inga och sambon får själva ansvara för sina. Tv-spel – har vi inte heller så även där slipper jag rensa!

Sällskapsspel har vi däremot många och är mycket populärt i vår umgängeskrets. Vi tar ofta fram ett brädspel när det vankas besök och har därför flera olika.

img_20160920_205634

Några av våra favoritspel: Alias, Iknow, TP, Alfapet och Mah Jong. Min absoluta favorit är annars A – Ö men tyvärr säljs det inte längre och jag hann inte köpa när det gjorde det (och ingen vill ändå spela med mig pga högljut spel samt att jag alltid hävdar att jag vinner – enligt mig för att jag är grym på detta spel men enligt eventuella motståndare för att jag fuskar) Om någon har ett A – Ö liggande byter jag mot vad som helst!  Vi spelar även Vagabond och Besserwizzer mycket men äger dem inte själva. 

Spelen förvaras på flera olika ställen i hemmet vilket kanske inte är optimalt. De större spelen ligger i mitt pysselskåp och tar därmed upp plats jag kanske hellre använt till relaterad pysselförvaring. Dock tycker jag inte att spelen är så vackra att se på och vill gärna ha dem dolda i ett skåp. Inget annat skåp har plats för dem just nu. Kanske kan vi få till att de förvaras i ett skåp i hallen/köket (är ju i princip samma yta för oss) så småningom, det hade nog varit bättre. Eller i garderoben men då måste det till en ny hårdrensning där.

img_20160920_205556

Två MIG (som ofta följer med på semester pga små och går fort att spela) samt en hel ask med yatzyprotokoll och tärningar – klart motiverat i den här familjen där det spelas mycket yatzy. 

Små spel som kortlekar och yatzy förvaras i en vit låda bland andra likadana lådor i bokhyllan. Jag vill inte ha de stora spelen i den hyllan eftersom de då syns och jag de får inte plats i lådan pga för stora.

img_20160920_205524

Häromdagen spelade hjärtegrynet och jag just detta Memory och döm om min förvåning, men han vann nästan utan att jag lät honom! Han är alltså 3,5 år och jag förväntade mig vinna lätt ett par år till, men tydligen inte! Så fort han bara får lite bättre grepp om reglerna är jag körd.

Hjärtegrynet har två memory som han även använder som diverse lektillbehör (de brukar tjänstgöra som pannkakor) de förvaras i leksaksbänken.

img_20160920_205802

Egentillverkat Twister i tveksamt skick. Kul projekt att sy dock!

Ett utomhusspel har vi, ett Twister som jag sytt själv. Det förvars i en låda i ett hallskåp som också innehåller picknickfilt och frisbee, alltså andra uterelaterade grejer. Mattan har dock flera hål som behöver lagas innan det går att använda igen.

Det var alla våra spel! Jag hoppas att även barnen ska vilja spela spel när de blir lite äldre och kan absolut tänka mig att skaffa fler utan att för den sakens skull göra mig av med några. Lite kontraproduktivt område för mig alltså.

 

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander.

Kommentera

