Rensa ut – skrivbordet

Så, nu är det dags att börja med rensningarna igen! Fast för mig blir detta en mycket lätt vecka, jag har ju faktiskt ingen skrivbord, som jag skrev om när jag skulle fixa en vrå. Man kan säga att jag redan rensat ut det! 🙂 Fast egentligen har jag ju aldrig haft något i detta boende. Senast jag hade ett var nog 2007 när jag gick på folkhögskola och bodde på internat. Jag tror aldrig jag varit en skrivbordsperson riktigt. Jag hade ju ett i mitt flickrum hos mina föräldrar men det var mest som avställningsyta och förvaring. Jag sitter hellre och skriver eller gör andra skrivbordssysslor i sängen (när jag var yngre) i köket eller i soffan (mest soffan just nu även om jag just idag sitter i köket) Min sambo däremot sitter gärna vid sitt skrivbord och har fullt av typiska skrivbordstillbehör där. Jag ska motstå frestelsen att sortera på hans bord nu när jag inte har något eget, det känns dels inte som min uppgift och dels är skrivbordssaker ibland av lite privat karaktär. De flesta vill nog inte att någon annan ska sortera bland ens kvitton och räkningar, inte jag i alla fall! En gång gjorde jag faktiskt iordning på hans bord ändå. Vi skulle få besök och det triggar min städiver en aning extra. När han kom hem sa han: men var gjorde du av allt? Fast saken var den att jag inte tagit bort något. Det enda jag gjort var att ställa sakerna i snygga rader. Ett tips alltså om man vill fejkrensa, då ser det prydligt ut fast inget är borttaget, raka rader är grejen!

Men bara för att jag inte har något skrivbord innebär det (tyvärr) inte att jag är helt befriad från skrivbordsrelaterade saker och stök. Jag har bara allt på andra ställe. Som i den här högen:

img_20161018_112857

Just nu befinner den sig i hallen men den är ofta i köket i fönstret eller i vardagsrummet. Högen är liksom konstant, den blir ibland mindre eller större, men borta är den aldrig. Sakerna som är i den skiftar ofta och inget ligger däri för evigt även om det känns så ibland. Som man kan se består topplagret av bebisgrejer som bvc-sköterskan hade med sig när hon var här häromdagen. Lite längre ner finns:

  • Papper som kräver åtgärd
  • Kvitton som ska in i pärmarna
  • Papper till långtidsarkivet
  • Ett par grejer som ska fotas för att komma upp på bloggen
  • Att göra listor som inte är helt klara (en av dem kan man se och nedersta punkten på den är ”högen” alltså sortera den. Alltid på mina att göra listor)

Min uppgift för veckan blir alltså att verkligen ta tag i den där högen! Mycket av den skulle försvinna om jag bara ordnade en mapp till vår nyaste lilla familjemedlem. Vi andra har ju varsin där så enda anledningen till att bebisen inte har är för att jag inte tagit tag i det än.

Andra skrivbordsgrejer som kalender, bankdosa, pennor och sånt har jag i min handväska. Lite större grejer som hålslag behöver vi inte ha dubbelt av utan min sambo har sådana grejer på sitt skrivbord. Hjärtegrynet har en målarlåda med pennor, saxar, lim och liknande i köket. Där händer det också att jag lånar när jag behöver något. Så allt som allt kan man säga att jag inte har något skrivbord eftersom andra medlemmar i min familj har sådana grejer som jag alltid kan låna, vilket ger mig tillgång utan att behöva ha eget. Passar mig utmärkt!

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander. 

Kommentera

