Rensa ut – pärmar

Det här uppdraget knyter ju ann lite till förra veckans rensning. Dels kanske man har sina pärmar med viktiga papper i anslutning till skrivbordet (eller på, rent av) eller så kanske man fick lite papper över som skulle in i pärmarna när man rensade sitt skrivbord/sin hög, som det ju blev för mig. Jag fick en hel del papper över som ska arkiveras i mina olika pärmar och då passar det ju faktiskt bra att rensa lite samtidigt. Exempelvis kan man dra ut det gamla försäkringsbrevet när man sätter in ett nytt osv.

Vi har rätt många pärmar här hemma och har delat upp dem i olika rubriker. Det är mest ett rent arkiv men en utav dem är rätt använd och funkar bra. Det är den med kvitton, garantier och fakturor. I den sätter jag in alla kvitton (inte alla, men de som är för typ kläder eller dylikt som kan behöva reklameras) efter inköpsdatum och händer något så jag behöver kvittot är det lätt att hitta. Jag reklamerar allt jag inte är nöjd med och därför används denna pärm ganska flitigt. Egentligen är det ju skandal att saker så ofta ska behöva reklameras men jag tänker att ju mer jag håller på med det desto mer påverkar jag företagen som rimligen borde vilja göra bättre prylar så det inte blir så dyrt för dem när jag kommer med min tredje reklamation. Resväskan från Travel var kanske ett extremfall men jag har även en laddningssladd till min telefon som jag reklamerat fem gånger! Maken till dålig kvalité får man leta efter!

Många papper sparas per default här och jag skulle gärna vilja ha lite mer struktur på vad som åker in i långtidsarkivet. Hur många pensionsbesked behöver jag spara liksom? Eftersom jag har många olika arbetsgivare får jag pensionsbesked lite hela tiden och från alla möjliga håll. Inga summor att tala om direkt men en ansenlig mängd papper!

Vi har också ett system med mappar, eller tidskriftssamlare som jag tror det kallas egentligen, där varje familjemedlem har sin egen. I dem samlas det lite allt möjligt så där skulle det absolut behöva rensas. Ett helt gäng andra mappar har vi med (av typen stickmönster, vita papper, osv.) men att rensa i alla dem blir ett för stort uppdrag för bara en vecka.

Så nu ska jag alltså: sätta in alla papper från ”högen” i sin pärm och dessutom dra ut inaktuella papper, förslagsvis den gamla kopian av samma papper som jag sätter in och sedan gå igenom min egen mapp samt barnens. För lilla hjärtat blir det en lätt match, i den finns det bara ett fåtal papper än, men hjärtegrynets är redan oroväckande full, trots hans ringa ålder!

Här kan man läsa om hur länge man ska spara sina viktiga papper.

 

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander. 

Kommentera

