Rensa ut – skolmaterial

Nu skulle man ju kunna tro att jag helt glömt bort veckans rensning men misströsta inte! Jag har bara varit lite upptagen med att leta efter det jag ska rensa. Vilket jag idag bestämde betydde att uppdraget är slutfört. Kan man inte hitta det man ska rensa ut så är det kanske för att det redan är utrensat?

I grundskolan kunde vi i vissa ämnen välja att köpa läroboken vid läsårets slut, jag köpte en bok. Hemkunskapsboken. Av någon outgrundlig anledning trodde jag att den skulle bli väldigt användbar när jag flyttade hemifrån (?) och behövde tillgång till alla basrecept. Kanske hade det kunnat bli så. En av mina vänner ringde en gång en annan vän för att fråga hur man kokade potatis. Vän nr 2 svarade att man bara kokar dem i vatten tills de är klara varpå vän nr 1 skrek i panik: MEN DET MÅSTE JU FÖR FAN FINNAS ETT RECEPT?!?

Kanske hade det kunnat bli så för mig med men när jag flyttade hemifrån hade jag redan rätt bra koll på vissa sånna basrecept (och nu finns ju ALLT på internett) och den där hemkunskapsboken öppnades aldrig. Eller jo, i den finns ett recept på kolasnittar som vi bakade senast till hjärtegrynets dop. Så lite användning fick jag för den! Men sedan dess måste den alltså blivit utrensad för nu kan jag icke finna den. Och då har vi bara fyra kokböcker så i den stora mängden kan den inte gärna försvunnit. Är man ute efter en bra första kokbok för hemmifrånflytten tror jag också att det finns många som är bättre än just hemkunskapsboken.

En av mina klasskompisar beslutade efter åttan att köpa vår fysiklärobok. Vi andra tyckte hon var skvatt galen. Vad skulle hon med den till? Hon som inte ens var intresserad av naturvetenskapliga ämnen. Sedan visade det sig att det var för att hon råkat somna i den och dreglat så att sidorna bucklat sig och rivits sönder lite. Hon vågade inte lämna tillbaka den eftersom det var för pinsamt! Jag tror faktiskt att hon har kvar den än idag, har för mig att jag såg den i hyllan sist jag var där.

Från högskolan trodde jag att jag hade fyra böcker kvar. En vet jag är hos mina föräldrar (Hallå, ni kan slänga den nu!) och de tre andra kan jag inte hitta. Hmmm. Hoppas jag rensat ut dem. En kanske jag lånat ut och aldrig fått tillbaka. Vilket ju är lika bra eftersom jag annars hade behövt rensa bort den nu.

Vad jag däremot har kvar är en del läromaterial från min senaste utbildning som skulle kunna vara användbart om jag själv ska undervisa någon gång. Vilket är ganska troligt eftersom jag 1. är frilans och 2. redan har börjat lite. Det handlar då om enkelt material som kan användas om man exempelvis vikarierar en kort period eller enstaka tillfälle och då behöver ha något till hans.

Jag har också sparat ett par arbeten från grundskolan och gymnasiet för nostalgin. De ligger tillsammans med dagböcker och kalendrar i min minneslåda (kista)

img_20161115_111354

De senaste åren har jag gjort alla mina inlämningar digitalt varför den här veckans rensning även omfattar en mapp i min dator. Den har jag inte rensat än men planen är att endast behålla de två större uppsatserna jag skrivit och endast den slutgiltiga versionen. Resten ska jag sortera bort (om inte det också redan är gjort dvs)

Jag tror att man lurar sig lätt när man spar massor med material från grundskolan eller universitetet. Mina läroböcker från grundskolan hade varit synnerligen inaktuella idag och även en del kurslitteratur från mina första universitetsår. Dessutom är det inte så troligt att man läser böckerna igen ändå. Anteckningar ännu mindre troligt! Idag finns ju allt en googling bort och även om det kan vara mycket skräp och tveksam vetenskap är det oftast bara att solla lite samt vara lite källkritisk.

Jag har sparat ett par anteckningsblock, men då är det inte för anteckningarna från föreläsningar eller lektioner, utan för de små saker mina vänner och jag skrivit i marginalerna. Ni vet när man inte skulle prata och störa utan istället skrev i varandras block? Vissa av mina block är helt fulla med sånt och innehåller rätt lite anteckningar från lektionerna. Oklart vad det betyder, haha. I de blocken har jag helt enkelt dragit ut alla sidor utan sånt på (kanske därför det inte är några lektionsanteckningar kvar) och bara sparat de roliga sidorna.

Såklart har jag kvar ett par berättelser jag skrev på lågstadiet och liknande (det är sånt jag tänker att nästan alla har?) men inga matteräknehäften eller läroböcker, de känns meningslöst att spara.

Minimalisterna har skrivit ett bra inlägg om att rensa bland anteckningarna från högskoletiden och det kan läsas här.

Vad har ni sparat?

4 thoughts on “Rensa ut – skolmaterial

  1. Ja oj vad man har skolmaterial! Tror jag rensat ut en hel del men det finns fortfarande mycket kvar. Det är en del uppsatser och skolarbeten från grundskolan som jag tänker kan vara roligt att ha kvar. Sedan är det lite från gymnasiet. Och så någon kartong med anteckningsblock och kompendium från mängder av universitetskurser. (kurslitteratur köpte jag sällan, det lånade jag mest). Antagligen kan jag nog rensa ut lite till, men jag vill nog avvakta lite till. I synnerhet universitetsmaterialet har jag haft nytta av på senare kurser eller när jag själv undervisat.

    Är lite orolig vart jag ska ha allt från 4 års forskarutbildning när jag måste tömma ut kontoret om några månader. Har flera pärmar med artiklar sorterade efter olika teman och ganska mycket litteratur som jag samlat på mig. Men jag tänker att detta kan vara användbart om jag fortsätter med forskning/undervisning. Men en gallring vore förstås lämpligt!

  2. Ja att få plats med innehållet i ett helt kontor hemma låter som en utmaning! Kanske har man också blivit lite fäst vid materialet när man jobbat med det så länge? Eller är du bara trött på allt och vill slänga fortast möjliga?
    Det där du skriver om att du sorterat dem efter tema tänker jag är nyckeln till att använda dem igen, kan man inte hitta det man sparat är det ju ingen idé!

  3. Haha, ja nu är ju inte kontoret sååå stort. Men det är ju säkert 100 böcker, ett antal pärmar, undervisningsmaterial, forskningsmaterial, lite dekorationer, några tekoppar…
    Jo visst blir man fäst vid materialet, men ofta snöar man in på ett visst fält och återkommer till samma texter/författare gång på gång. Sedan är det ju alla avhandlingar etc man får av kollegor/vänner som de ägnat år att skriva. Vissa följer ju med pliktskyldigt medan andra är bra att ha i undervisning.
    Något som jag ser fram emot att slänga (alternativt bränna eller köra i dokumentförstöraren) är alla gamla utkast. Jag har en STOR hög med gamla utkast som jag sparat som en slags manuell back-up fall i fall datorn skulle få hårdsmälta. Så fort boken är tryckt så kommer dessa inte ha någon funktion längre (mer än att jämföra arbetsprocessen över 4 år, om man skulle vilja göra det…)

Kommentera

