Rensa ut – möbler

img_20161219_205805

Så här i slutet av rensningsåret kommer de lite större prylarna. Smart upplägg tycker jag, har man rensat flitigt under året kanske man frigjort en och annan förvaringsmöbel som alltså nu kan rensas ut.

Vi har inga överflödiga möbler hemma just nu, snarare har vi skaffat mer förvaring i år (till familjegarderoben) och nya möbler (spjälsäng till lilla hjärtat) Men det står faktiskt ett par möbler i vindsförrådet. En gammal tv-bänk som var alldeles för hög och djup till den tv vi har nu. Den är gjord för en tjocktv och var säkert jättebra till den men till vår gigantoplattvariant är den helt fel. Jag har försökt skänka bort den en gång tidigare men fick inget napp. Dags för ett nytt försök.

På vinden finns också en trasig kontorsstol som vi borde dumpa men har inte kommit till skott eftersom vi då måste iväg till tippen.

Mitt absolut bästa tips för att bli av med möbler är att skänka bort dem på Facebook. Jag är med i en Bytes/Skänkes-grupp och i den är det nästan alltid någon som kan tänka sig att komma och hämta gratisprylar. När jag lägger upp saker där blir jag oftast av med dem inom ett dygn.

Är det en finare möbel som vi vill ha betalt för tycker jag Blocket har funkat bäst.

Sen kunde jag inte låta bli att tänka lite på detta med överflödiga möbler. Vilka är egentligen överflödiga? Är det de som inte används? Bord som inget äter vid, stolar ingen sitter på och hyllor inget ligger på? Eller sådana som inte får plats i möbleringen? Lilla favoritbordet som brukade stå i hörnet men nu står där en barnsäng så bordet fick förflyttas upp på vinden tills vidare? Jag kan säga direkt att ska kriteriet vara att inget ska ligga på bordet för att det ska vara överflödigt kommer inga möbler någonsin bli överflödiga här. Så fort det finns en anställningsyta belamras den. Den senaste är att hjärtegrynet en dag bestämde att vår fotpall till fåtöljen skulle stå i hörnet närmast hallen. Så fort han ställt den där annekterades platsen (mest av mig) till lilla hjärtats bärdon och ytterkläder eftersom hon inte fått någon plats i hallen än. I matrummet/hjärtegrynets rum har vi ett litet set med bord och pall som jag ärvt av min mormor. Superfina möbler som jag verkligen gillar men som just nu bara är avställningsyta för sakerna vi flyttat från matbordet när vi ska äta där. Jag vill egentligen ha dessa möbler i vårt sovrum men det är stört omöjligt nu med spjälsängar och sånt där.

På bilden högst upp syns en stol som står vid sidan av vårt jättevitrinskåp. På andra sidan står en likadan. Ingen sitter ju här i hörnet (utom hjärtegrynet en dag när han var sjuk?) men vi drar fram stolarna när vi behöver extraplatser. Kanske är de överflödiga. Kanske kunde de lika gärna stå på vinden. Det är ju trots allt inte makalöst ofta vi är fler än 10 personer här och måste använda alla sittplatser vi har. Just nu är de mest okynnesstolar. De matchar skåpet och vi tycker de är snygga, alltså är de kvar. Men använda blir de sällan.

Sängbord är en annan sån där möbel som lätt blir överflödig tycker jag. Just nu har jag inget, istället står där en spjälsäng, och jag saknar det inte ett dugg. Det enda jag behöver bredvid mig på natten just nu är lilla hjärtats sovgrejer och dem har vi i spjälsängen. Fattar inte hur jag kunde fylla två lådor i mitt sängbord innan. Vad hade jag ens där? Min sambo, som har ett likadant sängbord som jag har sladdar och laddare i en låda och inget alls i den andra. Om vi hade vetat det när vi letade sängbord för sex år sedan hade vi troligen köpt några utan lådor. Det räcker ju med en plats för lampa, sin bok, öronproppar och väckarklocka (eller mobilen då)

Vad tycker ni? Måste alla möbler användas för att få vara kvar?

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander.

3 thoughts on “Rensa ut – möbler

  1. Jag tycker nog att alla möbler behöver användas, men sedan kan det ju definieras vad ”användas” innebär. Är det som förvaring, avställningsyta, prydnad eller något annat?

    Vi har just nu en möbel som kan sägas vara överflödig. Det är en bokhylla som min farfarsfar har gjort och som jag hade i mitt rum när jag växte upp. Just nu behöver vi dock en förvaringsmöbel som inte är primärt för böcker i barnens rum utan också kan svälja större leksaksbackar, men eftersom bokhyllan har ett stort personligt värde för mig får den stå i källaren i väntan på att barnen ska bli lite större och behöva en mer regelrätt bokhylla. I övrigt använder vi faktiskt allt. Dock skulle vi behöva fler stolar, vi har idag sex stolar och två pallar och det är ganska ofta vi är åtta på middag och har vi födelsedagsfika eller liknande så är vi fler. Senast vi hade barnkalas lånade vi stolar av grannarna.

  2. Den där hyllan kan väl säkert komma till pass senare och då är det ju faktiskt lönt att spara den! Så gör vi ju med mycket (säkert lite FÖR mycket)
    Extrastolar tänker jag hade varit en sån bra grej att ha i ett gemensamt förråd i föreningen. Dock bygger ju det på att ingen har egna för att det ska vara någon idé. Jag har försökt införa ett sånt system i min förening men gehöret var synnerligen svalt. Har alla redan egna verktyg, tältsängar och extrastolar är det ju slöseri med föreningens pengar bara.

  3. Ping: Rensa ut – förrådet | Händelsevis

Kommentera

