Rensa ut – tavlor

img_20170109_110619

Min favorittavla hemma hos oss.

2016 är slut och så borde även mitt rensningsår vara. Nu blev det ju inte riktigt så eftersom jag missat ett par veckor. Två uppdrag har jag därför kvar innan jag ska summera och sammanfatta och se hur rensningarna har stått sig.

Den här veckan är det därför dags för tavlor och andra väggprydnader.

När vi just flyttat in i vår lägenhet hade vi knappt några tavlor på väggarna alls. Ingen av oss ägde särskilt många tavlor och de vi väl hade var mest nödlösningar som ingen gillade. Så vi brydde oss inte om att ens sätta upp dem. Men vi gillar båda två tavlor och tycker inte att det räcker med endast snygga tapeter. Vår lägenhet har dessutom väldigt stora rum, så stora att de rymmer flera funktioner allihop. Då kan tavlor i olika grupperingar bli som rumsavdelare som markerar gränsen mellan de olika funktionerna. Exempelvis har vi i vardagsrummet en stor tavla över soffan och en grupp småtavlor över skrivbordet. Det gör att rummet känns mer som två rum med olika funktion tycker vi.

Vi har både pråliga oljemålningar med guldramar, inramade planscher eller vykort och fotokonst. Jag tycker inte det är så noga att allt ska se enhetligt ut utan blandar gärna hej vilt allt möjligt jag tycker är fint. I sovrummet har jag satt upp ett fint vykort med häftmassa på sidan av garderoben. Det tycker jag räcker fint för att förgylla en annars tråkig garderobssida.

I hallen har vi alltid en väggkalender med bilder från förra året. Min sambo har som tradition att göra en under januaris första dagar, då passar vi samtidigt på att titta lite på bilderna från året och tänka på vad vi gjort. Den gamla kalendern sparar jag för mina scrapbooking projekt, perfekt sätt att få billiga förstoringar. Eftersom årets kalender inte kommit än är hallen lite kal än så länge men några saker sitter där på väggen:

img_20170109_110759

Vår souvenirhylla med ett foto och en pryl från varje ställe vi semestrat på och en tiger gjord av en krukskärva under. Den gröna avlånga tavlan har jag köpt i Salvador i Brasilien för tio år sedan. Den sitter bara uppe med häftmassa vilket inte är optimalt. Våra väggar är så otroligt mjuka att det alltid är ett projekt att sätta upp något som involverar slagborr, plugg, plastfix och diverse tids- och energikrävande åtgärder. Häftmassa funkar ju direkt så att säga.

Över hjärtegrynets säng hänger en annan favorit:

img_20170109_110642

Denna plansch kommer från ett konstmuseum i Danmark och jag köpte den för massa år sedan med planen att ha den i mitt barns rum i framtiden. Ramen är en enkel från Ikea.

Efter att ha gått en vända och tittat på alla våra väggprydnader har vi bestämt att inte ta ner något. Dock finns det en låda på vinden som innehåller tavlor. Bland dem borde jag rensa lite mer. Ingen blir ju glad av en låda med oupphängda, otittade tavlor som bara står.

Allt som allt tycker jag att tavlor är trevligt och tillför mycket till ett rum och känslan där. Alla våra olika tavlor påminner oss om tillfället när vi köpte dem (mest på resor) personen som målat/fotat dem eller vem vi fått dem av.

Vad har ni för slags tavlor hemma?

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander. 

 

3 thoughts on “Rensa ut – tavlor

  1. Jag har fyra tavlor uppe. Samt två posters som inte har fått ram än och som ligger ihoprullad. Alla hör ihop två och två. De första två är i guldram och föreställer samma ballerina i två poser. De andra två är svart vita och ritade av en som gör mkt mandalainspirerad konst. De två jag ej har uppe är collageprints Av Karinskonstgrepp.

    Håller på o flyttar o kommer nog ta med alla sen får vi se om de alla får komma upp, vi blir två som ska få bestämma.

  2. Exakt vad jag funderar på just nu, efter att ha flyttat från hus till lägenhet och därmed färre väggar och mindre väggyta… Några favoritposters med kloka ord kommer att hänga på väggarna, men i övrigt… Kanske ingenting? Även om jag har lite vånda inför att göra mig av med flera tavlor… Trots att jag vid detta laget fått upp både fart och tolerans vad gäller att rensa bort… 🙂

Kommentera

