Fungerande mellanstationer

Jag önskar att jag käckt kunde säga att: allt som tar mindre än fem minuter kan man lika gärna göra direkt. Eller: jag ser till att ställa saken där den ska vara direkt, då spar jag tid och energi. Men det funkar inte hemma hos oss. Skulle jag göra allt som tar mindre än fem minuter direkt skulle jag aldrig någonsin sitta ner eller leka med hjärtegrynet eller sova eller ringa en vän. Jag kan heller inte springa upp på vinden med varje grej som egentligen ska vara där eller ställa disken rakt i diskmaskinen när den är full med ren disk. Nej, hur käckt och tidsbesparande det än verkar så funkar det inte för oss. Därför uppstår ett behov av fungerande mellanstationer.

Posten som är öppnad med inte åtgärdad behöver en plats tills den är färdigfixad och sedan kommer in i arkivpärmen. Tvätten som är smutsig behöver en plats att sorteras på och förvaras tills tvätt-tiden kommer.

Jag undrar alltid över de som förordar ett hem utan mellanstationer. Tömmer de alltid diskmaskinen direkt när den är klar så ny, smutsig disk kan ställas rakt in? Och uppstår det aldrig någon disk hos dem medan diskmaskinen går? Har de bara en sorts tvätt (typ 60°) så de kan lägga den rakt in i tvättmaskinen och sedan bara trycka igång när den är full? Jag fattar inte. Men okej, det var inte dem detta skulle handla om utan oss!

Vi har en hel mass med mellanstationer och den stora utmaningen är inte att de måste finnas (för de måste de) utan att få dem att fungera och inte klägga igen alldeles.

Återvinningen har vi i ett skåp i köket. Den är så omfattande att ett helt skåp är dedikerat återvinning, pant och farligt avfall. Vi försöker ta med en påse varje gång vi ska ut och inte har ett barn att bära på men ärligt talat är det ju inte så ofta som det händer så där är ofta fullt.

img_20170125_212608

Fullt – som alltid!

Tvätten sorteras efter temperatur och färg i en kista i sovrummet, och nu på senaste, också i en påse i badrummet. Där uppstår mycket 60° tvätt i form av barnkläder, tvättlappar och handdukar och jag har tröttnat på att bära tvätt mellan badrummet och sovrummet. Lösningen blev en extra tvättpåse. Den gjorde också att 60°-påsen i sovrummet inte längre svämmar över innan tvättiden kommer.

Den smutsiga disken som inte får plats i maskinen står helt enkelt på diskbänken och väntar på sin tur. Som i andra familjer antar jag.

img_20170125_212544

Klädåtervinningskassen i klädkammaren 

I klädkammaren har vi många olika mellanstationer. Det är dels påsen med saker som ska till vinden. I den hamnar urväxta barnkläder som ska sparas till nästa barn. Julpynt vi trodde vi packat ner men hittade bakom soffan när vi storstädade. Om något annat ska till vinden hamnar det ju också där men just nu är det mest barnkläder. Sen är det tre påsar med utsorterade prylar och kläder och textilier. En med saker det verkar lönt att försöka sälja, antingen på kommission, Tradera, Blocket eller Facebook. En med saker som ska till Myrorna och den sista är med kläder och textil som är trasigt eller dåligt så det inte går att varken sälja eller skänka utan som ska återvinnas. Just nu står där också en låda med mina gravidkläder som jag ska försöka sälja.

img_20170125_212531

Och visst blir jag smått tokig på alla grejer som är på väg någonstans, men som ändå står kvar i evighet. Visst hade det varit skönt att bara få allt gjort en gång för alla! Fast det går ju inte. Det är lite det som är grejen med sådana saker. De kommer alltid nya. Man blir aldrig klar. Jag kan gå iväg med hur många kassar som helst, de kommer ändå finnas nya efter ett tag.

Jag jobbar därför med att förbättra systemet, eftersom jag måste ha det kan det lika gärna fungera optimalt. En nyckel till framgång är att planera in tid för när man ska gå iväg med återvinningen/farligt avfall etc. Farligt avfall-bilen kommer med jämna mellanrum hit och då är det egentligen bara att boka in och göra. Borde vara lätt. Ett tag åkte min pappa alltid iväg med återvinningen samtidigt som han veckohandlade. Då blev det ju gjort en gång i veckan och hann aldrig bli överfullt. Det var innan de fick återvinning i området (de var alltså tvungna att åka en bit för att återvinna) även jag upplever att vi är sämre på att sköta återvinningen nu när vi har den rakt utanför dörren istället för ett par kilometer bort som vi hade innan. Konstigt egentligen.

Diskmaskinen tömmer jag på morgonen medan gröten kokar. (Eller min sambo innan han lägger sig) Då kan frukostdisken gå rätt ner i maskinen och där ryms även middagsdisken på kvällen. Så går maskinen efter middagen nästan varje dag. Tvätten sorteras direkt, som jag skrev, och de plagg som ska ha tvättpåse får det direkt, innan de går ner i kassen för rätt temperatur. Postsystemet har brakat ihop igen så det måste vi se över. Likaså säljes-kassen. Där har det inte varit mycket aktivitet de senaste månaderna.

Hur gör ni med mellanstationer?

 

5 thoughts on “Fungerande mellanstationer

  1. Jag har rensat ut kläder och annat i omgångar men att få iväg det till en välgörenhetsaffär har varit svårare. Så klädpåsar har varit placerade i garderober och i förrådet. Av en händelse upptäckte jag att min ÅVC (max 10 min bort i promenad fart) hade containrar som Myrorna tog hand om. Så under julledigheten lyckades jag ta en promenad emellan åt med 2-3 kassar och gå och lämna, blev nog fyra vändor.
    Sopor och pappersåtervning och annat hamnar på en mellanstation vid ytterdörren o står där och blänger på mig tills jag eller kombon går ut med det.

    ang 5 min så försöker jag med en 20 sek regel. Tar det mindre än 20 sek att göra så borde jag göra det direkt. tex att ställe koppen i diskmaskinen istället för på diskbänken osv. Detta tänk underlättar för mig men så bor ja ju också bara med en en annan och det är barnfritt.

  2. 20sekundersregeln verkar betydligt bättre än 5 minuters. Den skulle säkert även vi kunna införa här! Ska prova med det.
    Så skönt när man upptäcker att saker var lättare än man trodde, som att gå 10 minuter till återvinningen istället för att åka över halva stan exempelvis 🙂

  3. Ping: Zero waste och årets projekt | Händelsevis

  4. Vi har en hel del mellanstationer. Återvinning under köksbänken, disk i diskhon i väntan på att handdiskas eller köras i diskmaskinen, en kasse för barnkläder som ska ner i växalådan i källaren (antingen loppisköpta eller urvuxna från storasyster som ska läggas undan i väntan på att lillebror växer lite), en kasse för saker som ska till stadsmissionen (den brukar tyvärr stå i min garderob eller i sovrummet) och så har jag en hylla för säljes i ett av våra skåp. Vi har också en tvättkorg (alltså kan ju inte finnas någon som kör tvätt direkt/lägger direkt i tvättmaskinen). Tvättkorgen är uppdelad i två fack så vi har en för vitt och en för mörkt/färgad och så sorterar vi närmare när det är dags att tvätta.

    Jag tycker att ovan funkar bra. Det vi saknar en bra lösning för är inkommande post och papper som ska sorteras och åtgärdas. I dag hamnar de allt för ofta antingen på köksbordet, någon köksbänk eller på byrån i hallen.

  5. Det där med posten verkar vara ett vanligt problem. När jag var liten hade vi en hemsydd grej på väggen med ett fack var i familjen. Då blir det ju inga högar men minns ändå att facken var stoppfulla mellan varven och en del tjat om att man skulle rensa sitt fack… Även oklart hur bra system det var med tanke på att åtgärdade och icke åtgärdade papper blandades huller om buller.

Kommentera

