Bebislek 3 – 4 månader

img_20170124_163626-1

Strax före jul började Lilla hjärtat intressera sig för saker och leksaker på ett helt nytt sätt. Hon övar öga-hand koordination dagarna ända och känner på allt hon kan nå. I veckan fick hon fatt i min tallrik och drog till så allt for all världens väg. Läge att tänka till med vad hon kan nå nu för tiden alltså. Men detta innebär också ett nyvunnet intresse för att ligga på en filt och greppa efter roliga grejer, hålla i saker, titta på leksaker, kolla i böcker. Plötsligt är hon nöjd med att ligga själv och leka en stund. Eller sitta i knät och greppa efter saker på bordet. Helt nya lekmöjligheter öppnar sig!

Leksaker som är populära är svartvita

img_20170125_204658

MacPuffin och Lillopus är roliga att titta på

prassliga och skramliga

img_20170125_204532

har långa öron att hålla i

img_20170125_204711

Kanin vi fick från Naty när jag klagat på felaktiga blöjor flera gånger i rad

tillräckligt smala för att greppa om. Just sånna här mjukisskallror eller dronkar är ofta så tjocka att bebishanden inte når runt. Synd tycker jag. Min bebis (som är 4 månader) når 8 centimeter som det är runt den vita skrallran. Dronken har 10 cm runt och då går det inte med lilla handen.

img_20170125_204512

Värt att tänka på är också att sådana här leksaker måste gå att tvätta. Vi har fått en som bara ska yt-tvättas. Det funkar ju inte till en bebis som suger på saker och kräks ibland. Dessutom tvättar jag alla barnens gosedjur innan de använder dem. Därav det ruffsiga håret på skallrorna ovan.

Vi har börjat på babyrytmik. Kanske är det lite för tidigt men jag upplever ändå att hon hänger med bra och tycker det är kul. Det beror ju såklart på vilken slags babyrytmik det handlar om, idealiskt hade nog varit en med mer ramsor än sånger tror jag.

Vi ramsar mycket här hemma fortfarande och även Hjärtegrynet vill vara med då.

img_20170124_163551

Läsa bok har seglat upp som storfavorit och såhär i början har jag valt ett par som vi läser om och om igen. Jag tror det är ett bra sätt att öva språk och läsning genom att ta samma bok tills man kan den men har egentligen inget belägg för att det är bättre. Vi läser i alla fall Knacka på och Ut och gå av Anna Clara Tidholm samt Alla kläder på av Charlotte Rammel och Lotta Olsson.

Prassla papper är en rolig lek just nu. Såhär gör man: ge bebisen ett löst ihopknölat papper i båda händerna. Visa lite hur man prasslar. Se och njut.

Men ta inte tidningspapper, trycksvärta både färgar av sig och är inte nyttigt att få i sig. Jag tog ett brunt presentpapper som vi hade över. Det prasslade bra utan att färga av sig.

Som en notis kan nämnas också att den här tiden är perfekt för att börja på mammaträning (om man inte gjort det tidigare, vilket jag inte hade) för då ligger ju bebisen nöjd på egen filt och leker medan mamman får lyfta tyngder ifred.

Allt som allt har detta varit en spännande månad med mycket nya upptäckter och en nöjdare och mer vaken bebis!

Kommentera

