Legolådan

Mitt lilla hjärtegryn börjar få en ansenlig mängd lego. Både smålego och storlego, som vi säger här hemma. Det är alltså lego och duplo. Tidigare har han förvarat smålegot i en utan askarna det kom i men den blev snabbt för liten. Duplot gjorde vi en snygg ask till men även den växtes ur. När det stod klart att lego skulle bli en favoritleksak och att det säkerligen skulle komma in mer av den varan i vårt hem insåg jag att en större förvaring krävdes. Och det var ju ingen idé att ta en lagom låda utan jag gick direkt på en jättelåda så det får plats länge till. Oavsett om massa nytt kommer in.

Jag hade fått en gammal jäslåda av en snäll släkting och den fick nu bli legolåda. Fast eftersom den är i trä och rätt gammal har den ett par sprickor  som kanske minilegobitar skulle kunna fastna eller trilla ut genom. Det är även rätt svårt att se mörka legobitar mot en träbotten. Alltså köpte jag en bit grön filt och häfta fast på insidan.

Så här fint blev det:

img_20161125_085505

Jag gjorde en skiljevägg för att dela upp små och storlego genom att ta en pappbit och klippa till och sedan limma på mer grön filt. Den sitter inte fast utan kan flyttas om man vill ändra storlek på de båda facken. Hjärtegrynet använder den mest för att flytta ömtåliga byggen och till olika lekar. Han bryr sig inte stort om sorteringen utan bygger även blandat.

Jag blev genast sugen på att fixa tilläggsförvaring som man kunde göra lite noggrannare sortering i. Kanske små korgar att hänga över kanten på lådan så man kan sortera ut bitar man behöver för stunden eller en speciell sorts bitar. Jag provade genast med att lägga alla legopersoner och deras prylar i en nätpåse men den sorteringen bestod i ca 5 minuter innan hjärtegrynet hällde ihop allt. Min sambo, som också var en flitig legobyggare som barn och kanske fortfarande är, påpekade att det inte funkar att sortera enligt vissa system. I skarpt läge är det ändå inte lättare att hitta. Säg att jag skulle sortera ut alla 4×2-klossar och alla 2×2 exempelvis. Då skulle vi ändå få leta i alla fack om vi bara ville bygga enligt färg. Hade vi sorterat efter färg hade det blivit lika svårt när man letade efter funktion eller form. Jag ser också att när hjärtegrynet bygger själv blir det den ena fantasifulla konstruktionen efter den andra men när jag hjälper till genom att försöka förutsäga vilken bit han kommer vilja ha och leta upp den åt honom blir det bara fyrkantiga byggen. Jag tänker att sortering och styrning ibland kanske dödar kreativiteten även om jag själv tycker att det är väldigt tilltalande med en sorterad legosamling. Ingen gång kliar det så mycket i mina sorteringsfingrar som när vi är hemma hos min sambos föräldrar och jag ser deras jättelåda med osorterat lego (fyra barn som alla byggde lego ger en mycket stor samling tillslut) Tänk att få färgsortera hela den! Vilken fröjd för ögat! Men bara för mina ögon antagligen. Hjärtegrynet skulle vara föga imponerad och troligen tycka att jag mest förstörde hans lek. Och det vill jag såklart inte. Det är ju trots allt hans leksaker som är till för att leka med och inte för mig att sortera.

 

2 thoughts on “Legolådan

  1. Det är spännande att se hur alla leker med dessa klossar på olika vis. Jag är nog lite som dig och vill sortera efter färg (å andra sidan när jag tittar på foton från min lego-byggartid så var det nog inte så mycket färgkoordinerat). Tur att vi alla är olika 🙂
    Smart låda!

  2. Tack!
    Ja verkligen! Vår son bygger bara på fri hand än och vill inte följa några beskrivningar. En annan mamma hävdade att det var en period och att han senare kommer bygga ”som det är tänkt”. Men det undrar jag… vi får väl se vart det lider 🙂

Kommentera

