EC – resultat

Jag hade tänkt skriva en uppdatering varje månad om hur det går för oss med EC. Statistik över hur många blöjor vi gör åt i veckan, hur många träffar och missar per dag, hur lång tid utan blöja varje dag. Jag hade förberett med att räkna blöjor per dag innan och de första veckorna. Kollade hur många tygblöjor och engångs vi använde och tänkte nästan börja föra dagbok över träff och miss. Men vet ni vad, jag har helt ändrat mig! EC ska inte handa om resultat och tävling. Mitt barns toavanor är inte bättre eller sämre beroende på var och hur de utförs. Istället tycker jag att fokuset för EC ska vara kommunikation. Precis som förkortningen ju faktiskt står för. Och hur bra jag kommunicerar med mitt barn kan inte räknas i antal kissade blöjor eller antal gånger vi gick till toan men inget kom.

Jag vill gärna kunna förstå mitt barn. Kommunicera med henne om vad hon behöver (och i förlängningen även vad jag behöver) EC är ett verktyg i det långa långa förloppet av att lära känna varandra. Jag är glad att vi hittat detta sätt att förstå varandra och jag tänker inte låta det bli en tävling!

Jag har flera gånger känt att jag vill berätta för folk (mest min sambo och mina nära vänner och familj men även en del andra mammor) hur det går för oss. Hur förträffligt bra detta funkar och hur många gånger jag lyckats tolka min bebis signaler rätt. Dock har jag bestämt att jag ska motstå impulsen. Frågar någon vad vi håller på med när vi för tredje gången inom 20 minuter går ut från babysimmötet för att gå på toa kommer jag svara ärligt. Vill någon veta mer om hur det går till kan jag gärna dela med mig om hur vi gör. Men måste jag skryta får jag hålla mig till att göra det inför min sambo när båda barnen sover och inte behöver få höra att de blir betygsatta efter toaprestationer.

Jag har läst att det är viktigt att inte säga att det var bra att du kissade eller dåligt att det inte kom något osv och har lyckats undvika just de orden i toasituationen. Däremot har jag märkt att det lätt slinker in bedömningar i andra ord eller i tonfallet och jobbat med att få bort dem. Istället för ”bra att du kissade/bajsade” säger jag ”vad skönt att kissa” eller ”nu kom det bajs”. Kommunikationen ska ju även hjälpa barnet att själv uppfatta vad som händer och vad det är hen behöver. Därför förstärker jag med ord. Men jag behöver jobba med att hålla mig neutral och inte låta min egen entusiasm över att slippa blöjbyten skina igenom.

Vi är nöjda med hur detta fungerar och vill gärna fortsätta svara och uppmuntra lilla hjärtats kommunikation om hennes toabehov. Jag vill dock betona att det inte är en magisk allt i allo-lösning som automatiskt ger nöjda barn, nöjda föräldrar och inga blöjor att byta. Vi spenderar rätt mycket tid i badrummet och går jag någonstans kollar jag alltid var toaletten finns ifall det skulle behövas. Dock är det inte jättestor skillnad för oss från innan. Vi bytte ju 15 blöjor per dag innan med och eftersom vi har en snart 4-åring har vi ändå alltid koll på toaletterna. Från andra bebismammor kan det dock vara väldigt stor skillnad. Det är oftast ingen annan som springer ut och byter blöja eller fixar med nån toa mitt i fikat/rytmiken/mammagruppen. Men alla barn är olika, detta passar oss och jag är glad om vi kan inspirera andra att prova!

 

Fler inlägg i serien (länkarna börjar fungera i takt med att inläggen publiceras)

EC – Inledning, bakgrund och länkar

EC – Kom igång

EC – När?

EC – Var?

EC – På språng

EC – Hur?

EC – Varför?

EC – Resultat

EC – Bebis på pottan

 

4 thoughts on “EC – resultat

  1. Ping: EC – kom igång | Händelsevis

  2. Ping: EC – inledning, bakgrund och länkar | Händelsevis

  3. Ping: EC – Hur? | Händelsevis

  4. Ping: EC – Var? | Händelsevis

Kommentera

