EC – Hur?

Hur ska man få bebisen att kissa på toaletten? Det verkar ju helt omöjligt och onödigt och såå konstigt!?! Det tyckte ju jag med innan lilla hjärtat kom till oss. Hon gillar verkligen inte att vara blöt och hon gillar inte att behöva kissa i selen eller på någon. Vilket jag ju helt förstår så klart! Hon kan ju inte gärna veta att det är okej för hon har blöja och ingen annan blir blöt/den suger upp det inom ett par sekunder. Så hon visar att hon är missnöjd med situationen och försöker signalera till oss att hjälpa henne lösa det. Det låter ju som en baggis. Och som att hon är ett alldeles exceptionellt barn (vilket hon givetvis är enligt mig som inte är ETT DUGG partisk)

Det som EC handlar om är att föräldrarna, eller de vuxna som har hand om barnet, ska lära sig att se signaler och erbjuda bra ställen att göra ifrån sig. Alltså inte om pott-träning som i att bebisen ska lära sig något. Vanlig potträning, när man lämnar över ansvaret för kiss och bajs till barnet, rekommenderas enligt EC-principerna först från 18- 22 månaders ålder. Först då kan man förvänta sig att barnet själv kan lösa det. Innan dess handlar det om kommunikation och samspel.

Det finns tydligen många olika slags signaler som bebisen kan visa att hen behöver kissa. Jag vet inte om det egentligen är så meningsfullt att jag radar upp, kanske är det bättre att man själv får hitta sitt barns signaler. Men för att ge en fingervisning kan jag säga att många pratar om: höjda ögonbryn, o-mun, tom blick, skruvar på sig, verkar missnöjd, tjorvar vid bröstet, verkar stressad. Vissa saker är ju påtagliga, som att släppa bröstet ideligen, andra är rätt svåra att upptäcka, som tom blick. Hur ska man märka det om man inte tittar på bebisen hela tiden?

Min bebis söker väldigt aktivt ögonkontakt när hon behöver kissa. Men hon gör nästan likadant när hon vill äta. Så hur ska man veta skillnaden? Jag brukar erbjuda kissa först. Om hon blir ledsen när jag tar av blöjan vet jag att det var fel. Ibland visar hon redan när vi är på väg in i badrummet att jag hade fel.

Min plan är att börja lära in tecknet för toalett på teckenspråk för att underlätta i framtiden. Jag väntar mig inte att hon kommer använda det själv förrän hon är kring året men om vi börjar nu hinner det sätta sig ordentligt. Särskilt viktigt känns det för att andra än bara jag (och min sambo) ska kunna hjälpa henne med toabestyren. Jag räknar ju inte med att alla våra nära och kära ska lära sig se på bebisen när hon behöver kissa.

En annan mamma i min mammagrupp blev intresserade (och fascinerade) av EC och frågade massor. Veckan efter berättade hon att hon sagt till sin man att han måste stirra på deras dotter hela promenaden för att se om hon gjorde något kiss-tecken. Det hade inte gått så bra och entusiasmen hade upphört i princip direkt. Jag tror att det är lätt att man dödar viljan och lusten att få det att funka om man gör på det viset. Därför tror jag det är dumt att rekommendera andra att börja så. Ändå var det så jag fick höra talas om det och det är så det framställs i media. Bara låt barnet ligga naket på en filt och observera det så ser du. Nej, det är inte alls säkert att du gör. Kanske blir du bara frustrerad och får massor med extra tvätt (och vem blir inte frustrerad av extra tvätt?) Har man ett barn som signalerar så tydligt att man fattar genast är det ju inget problem. Då är det bara att köra. Har man INTE det utan är osäker på vad bebisen har för kiss-signal så läs istället mitt inlägg om att komma igång. Det går i princip ut på att börja med att rutinpotta.

 

Fler inlägg i serien (länkarna börjar fungera i takt med att inläggen publiceras)

EC – Inledning, bakgrund och länkar

EC – Kom igång

EC – När?

EC – Var?

EC – På språng

EC – Hur?

EC – Varför?

EC – Resultat

EC – Bebis på pottan

 

5 thoughts on “EC – Hur?

  1. Ping: EC – Var? | Händelsevis

  2. Ping: EC – När? | Händelsevis

  3. Ping: EC – resultat | Händelsevis

  4. Ping: EC – kom igång | Händelsevis

  5. Ping: EC – inledning, bakgrund och länkar | Händelsevis

Kommentera

