Jobbkläder

Plötsligt var mammaledigheten slut och jag ska börja jobba igen! Jag har inget fast jobb (längre) utan kommer att börja frilansa/vara arbetslös beroende på hur mycket uppdrag som trillar in. Den här första veckan har jag varit på två möten och sysslat med lite förberedande grejer och då vistats på min nästa arbetsplats. Alltså gått upp i vettig tid, tagit med kaffe, gjort mig iordning, klätt på mig något vettigt… nej vänta nu här, det där sista, det har jag inte gjort (jag tog ju på mig något, men så vettigt blev det inte) Endast på grund av att jag ju inte längre har några ”vettiga” kläder kvar! Alltså jag har ju massor av kläder. Men inget som jag tycker känns tillräckligt propert och ändå avslappnat för att gå till jobbet i. Hela detta året (och förra) har tillbringats i mina gravidjeans. Ja, jag använder dem fast jag inte är gravid längre. Dels för att jag slängt ut alla mina andra jeans (det var inga vettiga utan bara sånna där halvbra som jag mest hade kvar för att jag ju inte hade några bra) och för att det är så skönt att inte behöva oroa sig för vad som kasar ner och inte eftersom de ju går upp så högt. Nu är de emellertid väldigt slitna och inte längre så propra, hela eller rena.

Någon klänning har jag som jag tagit till jobbet i veckan. Men det räcker ju inte med EN! Min bästa kjol har redan varit inne för lagning (av mig själv) flera gånger och har nu töjt sig så till den milda grad att den ej längre är ett alternativ.

Jag vill ju inte gärna köpa massa nya kläder eftersom skåpen på intet sätt är tomma men jag är helt fast i tanken på att jag måste se ut på ett visst sätt på jobbet. Jag kan inte tänka mig att gå i för slitna, håliga eller smutsiga kläder. Inte heller för uppklädd, det hade min garderob troligen kunnat ordna. Helst vill jag gå i chinos eller snyggjeans och blus. Blus har jag ett par. Byxor, noll. Lite extra nojig över detta har jag märkt att jag är som frilansare. Jag är ju beroende av att min arbetsgivare tycker att jag ser förtroendeingivande ut hela tiden eftersom jag vill att de ska fortsätta erbjuda mig jobb. Jag tror att utseende spelar roll, även om jag skulle önska att det inte var så. Ser jag sjaskig ut kanske mina chefer tror jag gör ett lika sjaskigt jobb. Det vill jag ju inte!

Det kommer bli till att skaffa jobbyxor och sedan byta om direkt när jag kommer hem för att inte slita ut dem direkt. Båda barnen har dessutom en bitperiod (nya tänder/nya känslor) så faktiskt har jag fått slänga flera plagg under sommaren för att de blivit sönderbitna. (Jag lovar, det är alltså två helt normala barn jag har, troligen gick kläderna sönder för att de var tunna och utslitna redan och hängde på en skör tråd) Jag har också börjat se att alla mina amningslinnen blivit tunna över magen, troligen en effekt av det eviga selandet. Men så fort jag slutat amma kan jag ta fram mitt lager av spetslinnen som jag älskade innan barnen. Hoppas att de fortfarande håller måttet!

Fler plagg än jag kommer ihåg har gått åt de senaste månaderna, det blir väl så när man inte skaffar nytt hela tiden, en dag går det sönder. Nu är det därför dags att uppdatera lite och se över vad jag ska jobba i hela hösten! För det här funderandet varje morgon jag sysslat med i veckan, det orkar jag inte med.

Min plan är såhär: skaffa två par bra byxor. Ett par svarta jeans och ett par marinblå chinos. Därtill ska jag skaffa ett par blusar som funkar till båda. Jag har redan en vit som är bra och en marinblå med vita prickar (om den höll dagens bitattack, har ej kunnat inspektera närmare) Höstskorna är bra men ballerinas har jag fortfarande inte skaffat. I veckan har jag gått med sandaler och det tycker jag funkar så här i augusti när många fortfarande är i semesterläge, men om några veckor kommer det troligen inte kännas okej längre.

En lagom avslappnad kavaj har jag letat efter länge nu och hoppas hitta tillslut. Jackan är bra men dragkedjan är sönder. Den ska jag byta.

Dessutom har jag nästan slitit ut alla mina strumpor och underkläder. Där kommer det behövas påfyllning men det är inte lika akut eftersom det inte syns ändå. Ett tag till kan jag slita på de jag har. BH är ingen idé att köpa innan jag slutat amma.

Jag ska i första hand leta i Malmös second hand affärer. I andra hand i de ekologiska. Hittar jag ändå inget får jag ta till internet. Kanske finns något på Tradera? Även om jag alltid tycker det är svårt när man inte kan prova.

Vad har ni för kläder till jobbet och varför? Kan du tänka dig att gå till jobbet i vad som helst? Är jag nojig som vill se så piffad ut?

7 thoughts on “Jobbkläder

  1. Det beror nog helt på vad det är för slags jobb. Det jag har på terminerna innebär en del mer ”officiella” sammanhang, t.ex. när jag föreläser. Då har lite mer ”proper” klädsel, vilket jag tycker är kul att klä mig i (men som inte alltid är praktiskt att cykla i). Annars går jag mer avslappnat klädd, inte i mjukisbyxor kanske, men det som är bekvämt, t.ex. jeans, myströjor, kläder jag ägt i 10-15 år… Bland kollegorna är det verkligen blandat. Vissa går i kostym, andra i jeans. Jag tror ditt ledord kanske bör vara det du känner dig mest bekväm i, det som gör att du känner dig som du och samtidigt professionell på det sätt du vill vara. 🙂

  2. Känner helt igen mig! Håller fortfarande snart fyra år efter avslutad ammningsperiod att bygga upp min garderob igen. Förutom att kroppen har förändrats efter två graviditeter så har jag också delvis bytt stil. Jag har högre krav på att kläderna ska vara praktiska (korta kjolar funkar t ex väldigt dåligt när man hela tiden måste börja sig ner för att hjälpa barn med grejer) och har nog på det hela fått en mer ”vuxen” stil än tidigare.

    På jobbet är jag gärna proper. Jag har visserligen ett jobb där det funkar att gå klädd i det mesta (så länge hel och ren) men trivs bäst i snyggare toppar i bra material och ett par chinos, kostymbyxor eller proprare typ av jeans. Jag tänker som du att det ändå spelar roll hur man klär sig och ser man seriös ut så blir man mer seriöst bemött. Jag tycker också om att ”ta på mig jobbgarderoben” nästan som är klä i sig en roll när jag går till jobbet. När jag sen kommer hem byter jag om för att spara på kläderna.

    Jag testade ju kapselgarderob men det var rätt värdelöst för mig som hade så lite kläder, allt hamnade ju liksom i kapseln. För mig har det funkat bättre med ”5 piece french wardrobe” där man väljer ut fem nyckelplagg att köpa per säsong. På så sätt har jag kunnat fokusera på att hitta de plagg jag behöver för att komplettera min garderob (även om det faktiskt slunkit med något annat plagg då och då) och jag tror att det har hjälpt att göra den mer sammanhållen.

  3. Hej Matilda! Det har du säkert rätt i! En av cheferna för stället jag är på nu kommer alltid i havaiannas, fladderbyxor och halternecklinne. Andra går i dräkt och klackskor. Så skönt för övrigt med chef i flipflops, det får alltid mig på gott humör 🙂

  4. Hej ekomammaistan!
    Jag blev väldigt inspirerad av dina kapslar som alltid kändes så samlade och genomtänkta 🙂 Men har varit inne på 5 piece-tänket också. Nu ska jag nog göra som Kemikalieklokt-Therese och köra en (mindre) jobbkapsel och en vardags. Jag måste ändå byta om direkt när jag kommer hem för annars är det kladd och grejs överallt på fem sekunder.
    Håller även med dig om att det är skönt att sätta på sin jobbkostymen och jobbansiktet och liksom växla om. Då tycker jag även det är lättare att komma hem och ta på lekhumöret och ta fram tålamodet 🙂

  5. Ping: Höstkapsel i garderoben | Händelsevis

Kommentera

