Om att rensa för rensandets skull

Det skrivs mycket på nätet nu om att rensa i röran, sortera ut och leva med färre prylar för att sedan känna sig lättare och mindre tyngd av tingen. Det är ju givetvis bra och jag håller med i mångt och mycket. Men jag har svårt att rensa för rensandets skull. Jag skulle gärna leva med färre prylar, har en mer lätthanterlig garderob och färre pågående pysselprojekt men det innebär också att jag skulle behöva slänga (skänka) mycket av det jag redan köpt eller samlat på mig under de senaste tio åren. Av någon anledning känns det lite som slöseri. Jag har ju slutat köpa in grejer/kläder/material så inget förnyas längre. Men att ”pyssla upp” allt mitt hittills ackumulerade material eller använda sönder alla mina kläder kommer ta minst tio år (känns det som) Tålamod är inte en av mina största tillgångar. Jag vill gärna bli klar med saker.

Så jag är sliten mellan att vara sparsam – och därför miljövänlig när jag sparar allt och använder till annat (typ upcykling) eller använder det jag redan har i garderoben – och en vilja att leva mer minimalistiskt och göra mig av med alla bra-att-ha-grejer, dubbletter och förnya garderoben till det perfekta setet (som minimalisterna har skrivit ett bra inlägg om) och således bli klar.

Ingen lösning i sikte än….

 

9 thoughts on “Om att rensa för rensandets skull

  1. Härligt är ordet. Jag måste säga att du har lyckats med det här att blogga, jag funderar ofta över hur mycket miljö jag vågar lägga på bloggen eftersom den även är min hemsida för alla mönster. så jag försöker att smyga in det som en självklarhet utan att fokusera för mycket. Men det här är härligt. Mitt tips är bilder, vindruvor om du skriver om druvor eller liknande, något som får än att undra vad den här bloggen handlar om.

    Jag skulle så gärna köpa bara ekologisk, men det är så otroligt svårt att få tag på bra ekologiskt hantverks material. och om det nu är ekologiskt vilka färger har de använt? är de allergen alt. har systematisk påverkan, vilket tyvärr ofta är problemet med naturliga produkter av många slag. Jag tycker att det är så svårt att veta vad som är best för mig och Peter och vad som är best för vår planet och är det samma sak jag tror inte att det är de ganska ofta.

    Jag har blivit för mycket kemist för att alltid tro att bara för att det är ekologiskt så betyder det att det är hälsosammare, även om det i fallet om mat alltid är det. Hud produkter är jag inte lika säker på.

  2. Att rensa bara för rensandes skull är ju givetvis ingen bra lösning! Själv började jag rensa ut därför att jag hade för mycket: som jag inte använde/hade nytta av, som tyngde ner mig etc etc.

    Om du upplever att exempelvis de klädesplagg du har är sådana du tycker om och använder ska du ju givetvis behålla dem. Men däremot kan jag tycka att om man har ett plagg som man inte använder/tycker om, så är det bättre att sälja det/skänka det, för när det kommer ut på andrahandsmarknaden så blir det ett inköp för någon annan – som annars kanske hade valt nyproducerat. På så sätt finns det ju ett miljötänk med att rensa!

    Om man dessutom upplever att man har problem med sina konsumtionsmönster (som jag hade) är en utrensning positivt i bemärkelsen att man visuellt ser hur mycket sjukt dåliga val man gjort. Det är en bra spark i baken till en förändring till medveten konsumtion!

    Keep up the good work!

  3. Jag håller helt med dig! Det svåra är ju, som i det mesta annat, var gränsen går. För mig gäller det nog att landa i tänket om att inte äga för ägandets skull, eller shoppa för shoppandets skull. Att inte gå till överdrift helt enkelt!
    Tycker att du skriver jättebra om det i ”Resan kanske är en del av målet”. Det inlägget tål att läsas igen! 🙂

  4. Bra inlägg. Jag pendlar lite mellan att vilja vara radikal och få ett minimalistiskt hem fort och viljan att vara miljövänlig och sparsam. Jag försöker rensa ut sådant som jag inte har använt på länge, men behålla det som jag tror att jag kommer att använda inom det närmsta året i alla fall.

  5. Håller med dig helt!
    För mig känns det också som att det finns ett mellanläge, vi har inte rensat ut tillräckligt för att gå ner i boyta och därför betalar vi ju hela tiden för förvaringsutrymmena. Jag menar inte att man ska fylla upp dem men när man ändå betalar för dem är det kanske onödigt att sträva efter att de ska vara helt tomma. Jag sparar på en del bra att ha grejer och också barngrejer som kanske kommer till användning igen. Skulle jag rensa ut dem hade visserligen vårt vindförråd blivit tomt men då riskerar jag att bara behöva köpa tillbaka allt igen och jag sparar inga pengar under tiden på att slippa förvara dem.
    Förhållandet minimalist/miljövän verkar både kunna vara en motsats och ett likhetstecken.

    Ni har kanske ett annat läge eftersom ni bor litet?

  6. Jag bor själv i en 2,5-rummare och har gott om plats för förvaring så det är inte i första hand utrymmesskäl som gör att jag rensar. Även om jag ser att jag genom utrensning skulle kunna byta till mindre bostad för att få mer pengar över till annat.

    Främsta skälet till rensandet för mig är att slippa stress och att spara tid. Jag vill inte ha knökfullt i skåp och lådor så att det blir svårt att hitta det man ska ha. Känns onödigt att saker som man inte använder tar upp plats också när man kan få det luftigare utan dem. Det blir ju lättare att hålla ordning och städa med färre grejer också.

    Mycket grejer gör mig stressad. Jag blir lugnare och mår bättre när det finns några rena ytor omkring mig.

    Men samtidigt vill jag inte rensa ut för mycket eftersom jag tänker som du att jag inte vill köpa nytt om jag kanske behöver saken längre fram.

  7. Två väldigt bra skäl! Samma för mig här eftersom vi inte har planer på att byta ner oss i boyta.
    Jag gillar att pyssla och fixa grejer av sånt som bara ligger hemma, men då krävs ju ett visst förråd av material. Håller fortfarande på att försöka ”pyssla upp” allt material jag hade hemma redan när jag skrev inlägget.
    Samtidigt tycker jag det är kul med pyssel och vill inte gärna avstå…
    Svårt att få till en bra balans.

    Trodde att du var samma frivillig enkelhet som jag läst om innan men kanske minns jag fel?

  8. Ja, det gäller att hitta en balans som passar en själv.

    Jag vet inte. Det finns väl fler bloggar med liknande namn.

Kommentera

