Kemimagi

9QCUFx7f-citron

Häromdagen skrev bloggaren Snålcoachen om hur hon testat husmorsstädknep. Ikväll fann jag mig full av städiver och hemmet fullt av fläckar. Eftersom det var sambons tur att natta lilla hjärtegrynet hade jag oceaner av tid. Eller ja, en timma typ. Tid som gjord för att städa!

Sagt och gjort. Missfärgade silverörhängen åkte ned i en skål med aluminiumfolie i botten. På med bakpulver och hett vatten. Efter typ fem minuter såg de ut som nya igen! Inklusive i alla skrymslen och konstiga böjar. Kemitrolleri! Jag hade ett antal örhängespar jag inte använt på länge, länge eftersom de såg så fula ut. (Bland annat ett par som Jonna Jinton gjort. Hon har en smygtitt på sin nya kollektion ute på bloggen idag. Massor med fint att sukta över, gillar särskilt armbandet längst till höger på bilden längst ned, visst är det fint?)

Vatten med citronskivor i micron, full effekt i 30 sekunder, det var minsann som trolleri det med. Varför hade jag glömt det här knepet? Helt olönt att stå där och skrubba när mammagruppen ska komma på besök och man VET att micron kommer användas av ALLA, jag kunde ju sluppit undan så enkelt. Funderade på om det skulle funka lika bra i ugnen? Om inte, varför inte? Vet ni?

Ugnen blev ren med insmord såpa, värma tills det bubblar och sedan skrubba. Har fortfarande lite grönsåpa kvar, när den är slut ska jag testa linoljesåpa som verkar vara alla miljövänners favorit. Kanske är den ännu bättre?

Har lagt ugnsgallret i bakkaret med vatten och diskmedel, återstår att se om det blir så rent som Snålcoachen säger när jag skrubbar med min aluminiumboll om en timma.

Till sist blev det citron på kalkfläckarna på mörka klinkern i badrummet och ättika på de lite större avlagringarna. Rent så det skiner!

Är det någon av kemisterna som har koll på hur silveret blev rent och hur citronen räddade micron? Jag har ju vetat men glömt. Kan någon förklara?

Sambon dammsög och skrubbade tak tidigare idag, plötsligt är vårt hem som var så eftersatt på städfronten på grund av allt jobb och farande, skinande rent! Nu ska jag fira med en kopp varm choklad.

Min favoritvariant innehåller farinsocker och lite smält choklad, så den blir sådär tjock och god. Sambon vill ha sin som oboj, helt obegripligt för mig men bara jag får min tjocka variant kan han gärna få ha sin tunnis ifred! Trevlig kväll på er!

 


 

Gallret ser ut som en blänkande dröm och jag behövde inte ens skrubba, bara jag drog med aluminiumbollen över det föll allt av. Jag är helt frälst och kommer aldrig mer ta fram stålullen! Kemitrolleri på hög nivå!

 

 

11 thoughts on “Kemimagi

  1. Silver blir svart för att det oxideras till Ag2O som är svart, genom att tillsätta joner(salt) ger det lednings förmåga till vattnet och aluniniumen som är lägre i den elektrokemiska spännings serien omvandlas till oxid samtidigt som Silvret reduceras. Ett batteri skapas och om man kopplar elektroder från silvret och aluminiumen kan 2.5V utvinnas.

    3Ag2O + 4Al –> 6Ag + 2Al2O3

  2. 🙂
    Vilken grej! Jag hade alltså även kunnat tända en lampa! Förutom då att silvret blev rent. Men skadas silvret på något sätt? Blir det liksom tunnare och aluminiumen tjockare? Efter många rengörningar då alltså? Eller är det försumbart?
    Tack för kemilektionen!

  3. Men vad kul att jag hittade ditt blogginlägg! Synd bara att det var två månader sedan du skrev det…Sorry! Jag blev i alla fall VÄLDIGT glad över att jag möjligen var delaktig i att inspirera dig att utföra alla dessa husmorssysslor 🙂 Tack även till Docksjo för en mer ingående förklaring till varför silvret faktiskt blir rent. Det var intressant läsning.

  4. Ja, det blev som ringar på vattnet med ditt inlägg! Sen när Eva Maria på Rensa Ut skrev om det med verkar det vara fler som sparade massa jobb genom ditt tips 🙂
    Har även förmedlat det till en kompis som skulle flyttstäda och var förtvivlad över ugnens utseende. Tack tack från många jag känner!

  5. Ping: Städrutiner | Enkla livet

Kommentera

