Vår budget

 

Jag har flera gånger försökt göra en budget för mig själv utan större framgång. Det senaste har min sambo och jag funderat lite över vår familjs budget och när Ann-Christin, som har köpstoppsbloggen, la upp en utmaning att lägg ut sin budget på sin blogg bestämde vi oss för att försöka på nytt. Men först lite om våra förutsättningar och hur jag delat in kategorierna.

Jag har flera gånger försökt göra en budget för mig själv utan större framgång. Det senaste har min sambo och jag funderat lite över vår familjs budget och när Ann-Christin, som har köpstoppsbloggen, la upp en utmaning att lägg ut sin budget på sin blogg bestämde vi oss för att försöka på nytt. Men först lite om våra förutsättningar och hur jag delat in kategorierna.

Vi är alltså en familj på två vuxna (en student och en föräldraledig) och ett barn som är ett år. Vi bor i en bostadsrätt i Malmö, vi har ingen bil.

Vår totala inkomst är idag 31.650 SEK (föräldrapenning, CSN med extra barntillägg på bidraget men inte lånet, barnbidrag och ca 2000 kr i månaden på extrajobb)

Vi har ännu inte gjort någon medveten planering i budgeten utan detta är baserat på våra faktiska utgifter under årets första fyra månader. Jag hoppas att vi ska kunna se detta som en “före” variant som efter lite nogrannare övervägningar kan följas av en “efter” som då kan vara mer genomtänkt.

Jag har valt att dela våra kostnader efter följande kategorier:

Mat & medicin – här ingår även förbrukningsartiklar vi köper i mataffären i stil med blöjor, diskmedel, schampo osv. Vi köper nästan uteslutande ekologisk mat. Vi storhandlar väldigt sällan (en gång under årets första fyra månader) men har en matplanering om fem dagar som vi handlar efter.

Boende – här ingår hyran, räntor och avbetalning på vårt bolån.

Försäkringar – hemförsäkring, bostadsrättsförsäkring, försäkring på bolånet, barnförsäkring, två liv- och sjukförsäkringar, en egendomsförsäkring (betalas per helår utslaget på 12 månader)

Fika & mat ute – inklusive frukt på pressbyrån osv.

Räkningar – två mobiler, bredband, tv-licens, el, comhem, två a-kassor, två fackavgifter, CSN-avbetalning, två tandvårdsabonnemang, bilpoolens månadsavgift, spotify, två kortavgifter

Kläder & skor – för hela familjen, fast just nu är det bara 1-åringen som behöver kläder.

Resa – tåg, busskort, bil (när vi använder bilpoolen)

Barnaktiviteter – babysim

Nöjen – bio, inträden, krogen osv.

Presenter – även presenter till varandra ingår här

Övrigt – exempel från årets första fyra månader: hudkräm, tidningen Fokus (helår), rörmokaren, router, bärsele, smink, blommor till balkongen, matlådor av metall från tradera (eftersom vi håller på med plastbantning i köket)

Sparande – just nu det som blev över i uträkningen eftersom vi inte siktar på att spara något alls just nu. Hade vi kunnat spara något innebär det att vi 1. hade kunnat låna mindre av CSN eller 2. hade kunnat ta ut färre föräldradagar.

Under perioden har vi gjort ett par större inköp som finansierats med sparade pengar (ny begagnad cykel till mig, ny sulky…) dessa är därför inte med i budgeten.

 

Mat & medicin 6.700:- 21%
Boende 10.000:- 32%
Försäkring 1.350:- 4%
Fika & mat ute 2.000:- 6%
Räkningar 3.500:- 11%
Kläder & skor 800:- 2.5%
Resa 900:- 3%
Barnaktiviteter 450:- 1.5%
Nöjen 200:- 0.5%
Presenter 600:- 2%
Övrigt 3.850:- 12%
Sparande 1.300:- 4%
Totalt 31.650:-

 

Vi siktar som sagt inte på att spara något just nu och därför tänker jag att vår uppdelning i 50% baskostnader, 30% annat man vill ha men kan leva utan, här kallat lyx och 20% sparande snarare borde vara 70% bas och 30% lyx. (mer om detta i boken All your worth eller på köpstoppsbloggen)

 

Bas 22.350:- 70.5%
Lyx 7.700:- 25%
Spara 1.300:- 4%
Totalt 31.650:-

 

Så ser det alltså ut för oss idag. Jag ser redan kategorier jag skulle vilja förbättra men för nu var det skönt att se i siffror hur mycket vi faktiskt lägger på olika saker.

 

 

4 tankar om “Vår budget

  1. Hej! Jätteroligt att få ta del av er budget! Som du själv skriver så blir det väldigt tydligt var pengarna tar vägen när man börjar räkna… Det som jag ser som problematiskt är att ni har förhållandevis dyra boendekostnader, det bör ligga under 30%. Avsaknaden av sparande reagerar jag också på. Det ska bli spännande att följa er ekonomiska resa framöver. Bara det att ni faktiskt har satt er ner och börjar fundera över era utgifter ger er ett försprång. Vad jag skulle vilja se är att ni tar en del av kategorin fika & äta ute och lägger några 100-lappar på ett buffertsparande. Jag undrar också hur boendekostnaden är fördelad, hur mycket som är avgift, ränta respektive amortering. Kommer kostnaden att sjunka framöver – dvs amorterar ni mycket?

  2. Hej och tack för fin feedback!

    Kanske har vi gjort ett tankefel när vi tänkt att vi inte ska spara något just nu när vi lever på föräldrapenning och lånade pengar. Jag har möjlighet att låna mer från CSN men har valt att inte göra det för att skuldsätta mig så lite som möjligt.
    Innan vi fick barn jobbade vi båda heltid och vi har därför en hyfsad buffert (som vi ju använder av ibland vid större investeringar) och ett någorlunda semesterkonto som vi planerar att delvis använda under årets semester.

    Vad det gäller boendet så är 55% hyra, 42% ränta och 3% amortering. Det låter ju galet när jag skriver det ut i text men så är det i alla fall.

    Vi pratade just om att vi kommer ha en högre inkomst till hösten när min sambo börjar jobba igen och det ger ju utrymme för sparande bara vi tar tillfället i akt att hålla utgifterna på samma nivå trotts att inkomsterna ökar.

    Vi ska tänka på dina råd och jag följer ju din blogg med alla intressanta råd som kommer därifrån!

    Tack för att du tittade in!

  3. Pingback: Vårens klädbudget | Händelsevis

  4. Pingback: Årsuppdatering | Händelsevis

Lämna en kommentar