Garderobsskiss

Under köpstoppet har jag försökt använda alla plagg i min garderob för att se att de verkligen fortfarande passar och är bekväma. Jag har funderat mycket på vad för slags kläder jag gillar och i vilka färger och nu kommit fram till en slags skiss för min garderob. Jag har sett liknande skisser i otal antal utförande på nätet men tycker inte att någon passade mig.

Jag har tidigare valt ut några färger jag gillar och kommer hålla mig till dem ett tag till. Fast när jag gör färganalystest på nätet får jag ofta helt andra svar än de färger jag gillar. Det verkar vara något med att jag är blond, har blå ögon och blå blodådror (i ett av färgtesten skulle man helt ärligt fylla i vilken färg man har på sina blodådror. Det andra alternativet var grön???) men ändå gillar rosa.

De färger jag valt att utgå ifrån är:

Grundfärger: svart, gräddvitt, marinblått, grått.

Accentfärger: gammelrosa, aprikos, ljusgult, brunt (en pudrig, guldig variant är min favorit)

Jag har också enstaka plagg eller accesoarer i: giftgrönt, senapsgult, cerist, hallonrött.

Några helröda klänningar hänger med ett tag till.

Planen är att allt ska gå att matcha med varandra. Alla mina byxor och helst alla kjolar ska matcha med alla toppar. Koftorna behöver inte matcha eftersom de inte används på samma gång. Annars vill jag att vad jag än tar fram ska det se okej ut i kombination. Jag tycker inte att det gör något om jag har ett fåtal plagg som inte lyder under den regeln. Det handlar om ett par toppar och någon kjol som är lite mer accent i garderoben.

Jag ser framför mig att vi har massor med bröllop, barndop och liknande att närvara vid under de kommande typ 10 åren. Jag har hittills en klänning som figurerat vid alla dylika tillfällen under de senaste två åren. Den funkar visserligen bra men jag skulle gärna öka den repertoaren med ett par till i samma kaliber. Min klänningsgarderob är visserligen välfylld men den verkar tyvärr vara felfördelad. Under året ska jag leta lite efter ekologiska klänningar, alternativt hitta något på second hand. Men för att något ska få följa med hem måste det vara i minst den kaliber som den marinblå klänningen.

Min betänketid har gett en skiss som ser ut såhär:

Siffrorna inom parentes står för om plagget redan finns i garderoben och i så fall i hur många upplagor.

6 par byxor – två par jeans (2), ett par svarta (0), ett par marinblå (0), ett par bruna (2), mjukisar(3)

3 par shorts – ett par långa (1), två par korta (svarta och aprikosfärgade)(2)

2 långa kjolar – en mjukis, en vinröd (minst 6)

3 knälånga kjolar (typ 10)– en svart, en brun, en blommig.

5 vardagskjolar(7) – två svarta, en grå, en marinblå, en jeans.

3 korta kjolar(5) – en brun, en blommig, en svart

5 vardagsklänningar(10) – en lila, en svart, en rosa, en marinblå, en blommig.

5 festklänningar (15)(ska funka både på bröllop, barndop, trettioårs-fest osv) – en marinblå, en rosa, en svart, en blommig, en somrig.

6 spetslinnen(9) – två svarta, två vita, två rosa

2 andra linnen (5) – ett blommigt, ett somrigt.

7 blusar(15) – 3 vita, en gul, 2 rosa, en marinblå

2 andra toppar(10) – rostorange, svart.

5 koftor (10)– en vit, en svart, 2 rosa, en marinblå

3 kavajer – en svart, en rosa, en kortärmad svart

3 långkoftor (3)– en vit, en svart, en senapsgul

10 par skor – ballerina (0), sandaler (1), gympaskor (1), gummistövlar (1), vinterkängor (2), tunna höst/vår kängor (0), flippisar (3), klackskor till fest (minst fem), sneakers (0), pumps (5)

5 jackor – en vinter(1), en sommar(3), en regn (1), en höst(1), en ullkappa(0)

Jobbkläder – en svart långklänning(1), 3 knälånga klänningar(minst fem), svarta kostymbyxor(2), två toppar(minst tre), en långärmad kavaj (0), en tre kvarsärmad kavaj, två par svarta klackskor (5).

Specialare – dunväst (2), träningskläder (top, linne, byxor, tjocktröja, två set)

5 par vantar – tjocka vintervantar, handskar, två par stickade tumvantar (10)

2 mössor – olika färger (2)

3 halsdukar – en svart, en rosa, en vit (10)

sjalar – en svart, en aprikos, en vit, en rosa, en gul (25)

3 skärp – ett svart, ett rosa/lila, ett tunt. (4)

10 stumpbyxor – 3 svarta tjocka, 2 svarta tunna, 5 andra (beiga, grå tjocka, fleecefodrade)

5 sovsett – tröja + shorts

raggsockar/mystofflor

2 paraplyer – ett stort(1) och ett ihopfällbart(3)

Utöver detta tillkommer underkläder och några specialgrejer jag redan har men inte ersätter om de går sönder. (typ lucialinne)

 

Med de få inköp jag gjort hittills i år kommer jag mycket nära min perfekta garderob. Några saker återstår att köpas in (utspritt under flera år tänker jag mig) och ganska många ska rensas ut. Men nu tror jag mest det handlar om att använda det som finns och inte ersätta när något tar slut. Jag slänger inte ut saker aktivt längre eftersom det bara skulle innebära att jag måste skaffa nytt tidigare. Exempelvis underkläder har jag alldeles för mycket av just nu men det kommer ju ändras när de slits mer och mer.

Köpstoppet var väldigt bra för mig. Det fick mig att tänka mer på kläder och aktivt ta beslut om att fixa garderoben samtidigt om det fick mig att sluta tänka på att KÖPA kläder. Läs gärna Eva-Marias inlägg med sammanfattningen efter köpstoppet. Jag borde kanske skriva ett eget sådant så småningom.

 

2 tankar om “Garderobsskiss

  1. Så intressant! Jag ska också inventera min garderob. Men det blir nog lite skräckfyllt. Jag har många kläder fortfarande… Vill bara tipsa dig, du skriver att du är på jakt efter nya klänningar, känner du till Folk i Malmö? Det ligger bakom Mazettihuset. Jag var där för ett tag sedan – superfina klänningar och vissa var ekologiska. http://www.folkmalmo.se/se/
    Du känner säkert till Uma Bazaar också?
    http://www.umabazaar.se/
    De kan också har något roligt.
    Kram Eva Maria

  2. Folk har jag faktiskt aldrig varit inne i, läge att prova det nu! Tack för tipset! Jag har nog råkat tro att det var en vanlig tråkaffär, men ibland har man ju väldigt fel 🙂

Lämna en kommentar