3 frukter jag hellre avstår om det inte finns eko

  • Bananer – efter att ha hört hur mycket bekämpningsmedel som används på plantagen och hur dåligt de som arbetar med bananerna mår kan jag inte förmå mig att köpa konventionella bananer.  Om det innebär att vi måste avstå banan gör vi hellre det. När ekobananer är billigt köper vi mycket och fryser in. Då har vi alltid i reserv ifall det skulle vara slut. Frusen banan är perfekt att göra smoothie eller glass av.
  • Annans – ingår på intet sätt i vår basdiet men finns det ekoannanas köper jag gärna. Jag har lärt mig att för en annanasodlande familj är skillnaden i pris på eko och giftig skillnaden mellan att kunna försörja sig och inte.
  • Vindruvor – ingen frukt får lika ofta underkänt ur giftinnehållsynpunkt som vindruvor. De tunna skalen låter mycket av giftet komma in i frukten och går därför inte att tvätta bort. Samma sak med russin. Hjärtegrynet älskar vindruvor men vi köper det väldigt sällan. Vi har en vinranka på balkongen och får typ två klasar per år på den. Men hjärtegrynets gudmormor har hela uterummet fullt med vin så där springer hjärtegrynet och hämtar klasvis när det är rätt säsong.
Kommentera

