Rensa ut – Badrumsskåp och Mediciner

 

Nu lämnar vi köket för den här gången och tar oss ann badrummet. I badrummet ska vi rensa badrumsskåp, kommod samt medicinskåpet.

Vi har två badrum och i båda finns det ett litet skåp. I det ena har min sambo och jag alla våra vardagsgrejer och i det andra finns hjärtegrynets saker samt de badrumsgrejer vi behöver lite mer sällan. Har man två badrum kan det vara bra att ha någon form av uppdelning för att inte behöva ha dubbelt av allt. För oss blev det såhär automatiskt eftersom skötbordet bara får plats i det stora badrummet, alltså hamnade alla barngrejer naturligt där. I det lilla badrummet finns en bra spegel så därför är alla smink- och rakgrejer där.

Vi har höga hyllplan och inga dörrar på våra badrumsskåp (kanske synd att kalla dem skåp då?) så det krävs någon form av inuti-förvaring för att det ska funka. Dels för att kunna ha smågrejer i istället för att ha dem i skrangliga högar och dels för att det ser trevligare ut. Många badrumsprodukter är inte så vackra att se på tycker jag.

Jag har mina saker uppdelade i en kopp för penslar och borstar, ett glasfat på fot för småprylar, några små metallaskar för extra tandborsthuvuden, tops och sådant samt en större trälåda där jag har saker jag inte använder varje dag, bland annat smink. Bland detta ska jag rensa lite tänkte jag. Smink har en förvånansvärt kort hållbarhet och det är viktigt att hålla sminket rent och fräscht eftersom man har det rakt på huden. Särskilt de produkter man har på ögonen ska man vara noga med för att undvika ögoninfektioner.

Jag tycker att ekologiskt smink är att föredra eftersom kroppen lätt tar upp sådant som smörjs på huden. Une är mitt favoritmärke just nu men jag har även produkter från Dr. Hauschka och Maria Åkervall.

Ett mål för veckan med vårt badrumsskåp är att det inte ska se så stökigt ut ovanpå skåpet. Där har det hamnat allt möjligt de senaste veckorna och då faller sakerna lätt ner, samt blir dammiga.

Om man vill ha en extrauppsättning av sina vanligaste badrumsartiklar hemma kan man förvara dem någon annans stans än i badrummet för att frigöra plats samt göra badrumsskåpet mer lättöverskådligt. Om man fyller över köpe-förpackningarna till egna förpackningar kan man tänka på att den valda förpackningen bör rymma ett helt paket av den köpta för att man ska slippa ha halvfulla förpackningar i skåpen. Exempelvis har vi en plåtask med tops i lilla badrummet och en glasbruk i stora. Tillsammans rymmer de en hel topslåda. Innan fyllde jag på i två mindre burkar från en stor i köket men det blev bara förvirrat och fler och fler halvfulla topslådor samlades i skåpet för extragrejer. Nu har vi reducerat bort alla extra grejer utom tvålar som fått flytta in i stora badrummet. Är något slut i badrummen är det slut och inga halvfulla förpackningar tar plats i något extraförvaringsskåp. Detta passar oss just nu men jag kan lätt föreställa mig att andra familjer har andra behov och väljer att ha kvar extrauppsättningarna.

Vi har en stor låsbar låda för mediciner i ett av våra köksskåp. Fast jag tyckte att den var jättestor när jag köpte den är den alltid stoppfull. Den här veckan ska jag gå igenom och rensa i den. Medicin som är för gammal eller som inte kommer att användas innan den blir för gammal ska man lämna tillbaka till apoteket. Förpackningarna kan återvinnas men är det tabletter kvar i en burk ska man hellre lämna hela burken till apoteket än att bara fylla över tabletterna rakt i påsen. Tomma burkar och askar kan man dock återvinna. Att ha ett medicinskåp man kan låsa är den mycket bra idé särskilt om man har barn eller djur eller någonsin har barn eller djur på besök. Vissa mediciner kan vara mycket giftiga om man får i sig för mycket. Det kan vara bra att veta att detta även gäller för vitaminer och andra kosttillskott. De ska alltså helst förvaras inlåsta för att inte riskera förgiftningar. Ett vardagsgissel tycker jag som har svårt att komma ihåg att ta mina järntabletter ändå utan att de ska vara inlåsta med. Just med järn är det dock viktigt eftersom det kan vara mycket giftigt för småbarn.

Nu ska här rensas!

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander

3 thoughts on “Rensa ut – Badrumsskåp och Mediciner

  1. Här finns alltid saker att göra tycker jag. Lustigt hur vanligt det där är, att man ska hälla över nåt i en bättre eller mer praktisk förpackning, och så får inte allt plats och man har två skrymmande förpackningar att förvara någonstans.

  2. Ping: Badrummet färdigrensat! | Händelsevis

Kommentera

