Rensa ut – garderoben

Äntligen har vi kommit fram till garderoben! Den här veckan ska jag byta till vårkapsel och dessutom passa på att gå igenom alla vinterkläder som ska läggas undan.

Men innan jag börjar fördjupa mig i min kommande vårgarderob tänkte jag skriva ett par ord om att rensa i sin garderob rent generellt.

Många rensare förordar att man tar ut ALLT ur garderoben och lägger upp det på sängen så man ser vad som finns. Sedan städar man ur själva skåpet eller byrån man har kläderna i och hänger/lägger endast tillbaka det man är säker på att man vill ha kvar.

Jag gjorde så en gång. Men det fick endast till följd att jag inte orkade rensa knappt ett dugg för jag blev så överväldigad av den totala mängden kläder samt att all min energi gick åt till att ta fram och lägga tillbaka. Istället tror jag på att ta fram en kategori i taget. Kanske ta en per dag eller tillfälle så inte all beslutsenergi är slut när det väl kommer till att bestämma vad som ska vara kvar. Är det själva skåpet som ska rengöras kan man välja att ta en hylla i taget eller en sektion i garderoben.

Det är troligen en bra idé att prova de plagg man inte haft på sig under senaste månaden och fundera över varför man inte haft det.

Är plagget:

  1. trasigt?
  2. obekvämt?
  3. fel storlek?
  4. fel färg?
  5. fel material?
  6. fel passform?
  7. ensamt i garderoben och matchar inte med något annat?
  8. Eller helt enkelt inte i säsong?

Alla svar utom nummer 8 ska generera frågan: Är det verkligen värt att ha kvar plagget? Om man tycker att det är det ska man omgående se till att fixa det som gör att det inte används (som att laga eller färga plagget) Har det inte blivit gjort inom ett par veckor kommer det troligen aldrig att göras. Då kan man med gott samvete ge det vidare. Om det inte matchar med något annat kan man ju åtgärda det genom att köpa något nytt. Här är det dock läge att se upp. Nyinköpet bör i så fall matcha med många andra plagg, det brukar inte vara en bra idé att skapa en enskild outfit som endast matchar tillsammans och inte med något annat.

När man provat och bestämt sig kan man lägga tillbaka det som ska vara kvar och skänka det som ratades. Nästa dag tar man en annan kategori.

Detta sätt tar visserligen längre tid men för mig som inte orkar hålla fokus på hela garderoben på samma gång är det mycket mer effektivt. Andra jag känner tycker det är bättre att ta allt på en gång och kanske ha med en kompis eller familjemedlem som smakråd och peppare.

Själv förordar jag numera kapselgarderob. Förutom vardagsfördelarna är det mycket lättare nu när det kommer till rensning och byte av säsong. Alla kläder jag haft under vinterkapseln har provats och testats på längden och tvären och de som överlevt de tre månaderna är verkliga favoriter. De packar jag ner till nästa säsong och allt som inte kvalade in åkte ut under vägen eller nu i skiftet. De vinterkläder som inte var med i kapseln insåg jag var ratade av en anledning och åkte ut häromdagen. Nu ska jag ta fram att vår- och övergångssäsongskläder och då kommer jag prova dem (men utan att blanda in alla vinter- och sommarkläder = mycket mindre att hantera) och se vilka som fortfarande är aktuella. När jag vet att jag ska stå ut med plagget i tre hela månader är jag mycket mer kräsen har jag märkt och alla kläder som är det minsta obekväma ratas.

Igår hade jag till exempel på mig ett linne jag var osäker på och vet nu precis varför jag aldrig väljer det annars. Det är för tajt över magen och åker dessutom, eller kanske därför, ner över brösten hela tiden så jag måste dra upp det. Väldigt störande och inte så smickrande.

Förutom att byta säsong i min garderob ska jag denna veckan ta en titt bland mina träningskläder och se om jag verkligen behöver alla dem. De tar allt för mycket plats i förhållande till hur mycket de används!

Detta är ett inlägg i en serie som följer boken Rensa Ut & lev lättare av Eva-Maria Karlander. Just denna vecka rensar även Eva-Maria i sin egen garderob. Det kan man läsa om här 

 

 

5 tankar om “Rensa ut – garderoben

  1. Kul att läsa om hur du gör!

    Jag räknar också med att rensa en del nu när jag byter från vinter- till vårkapsel, är dock himla nojig när det gäller kanskekläderna eftersom jag tycker att jag har rätt lite kläder totalt så jag är rädd att rensa bort för mycket. Samtidigt som kanskeplaggen endast använts i undantagsfall. Får se hur det blir…

  2. Skönt att se att det finns fler som inte vill köra ut-med-allt-på-en-gång-metoden! För mig har det hittills fungerat bra att ta ett plagg i taget. Ofta vet jag med mig när jag ser ett plagg att det borde rensas ur, men låter tanken slå mig några gånger innan jag fattar beslutet. I vissa kategorier har några plagg därefter fått lämna garderober för att de plagg som de rimligen kunde passa till redan rensats ur. Då blir beslutet lätt!

  3. Det är med att bli överväldigad känner jag igen! När hela garderoben ligger i en härva på sängen tappar man energin! I min garderob blir det så dammigt tycker jag så jag får ofta en allergi-attack när jag ska rensa ut kläder. Så då är det bra att ta det i omgångar 🙂 Blev inspirerad och ska nog ta ett tag ikväll!! Kram Eva Maria

  4. Dammet brukar jag hålla borta genom att dammsuga längst ned i garderoben varje gång jag städar sovrummet, då blir det lite bättre i alla fall även om det innebär att garderoben alltid är någorlunda men aldrig tipptopp…

Lämna en kommentar