Sommarkläder till en 3-åring

Vips så blev det sommar och därmed dags för sommarkläder för både vuxna och barn. Vi letade lite i gömmorna hemma och kom fram till att förra årets troligen passar bra i år med, både för oss och för hjärtegrynet.

Men vad ska man egentligen sätta på de små i sommarvärmen? De ska ju inte bli för varma, inte för kalla och heller inte för bara. Vi använder minimalt med solskyddskräm på både oss och hjärtegrynet och vill därför gärna att kläderna ska vara täckande, så gott det går.

Här är vad vår 3-åring kommer ha på sig i sommar:
IMG_20160512_064659

Tunna, luftiga skjortor i ljusa färger. Dessa är till varje dag, även på förskolan, så därför har vi många. Det är en blandning av storlekar vilket inte gör något eftersom de ändå är luftiga och ärmarna ofta uppvikta. Jag hade önskat att det fanns roligare färger att få tag i (även hjärtegrynet är besviken att han inte har en rosa och en gul) men det verkar nästan omöjligt att hitta. Dessa är mest från second hand med också två nya från HM. Pojkavdelningen är tydligen stället man ska leta, det enda jag hittar på flick är spagettiband och miniärm. Behöver jag ens berätta hur irriterad jag är över detta?

IMG_20160512_065503

Tunna långbyxor, också i ljusa färger. Ett par second hand, ett par HM och ett par MiniRodini. Vi gillar när det är resår både uppe och nere för då fastnar man inte så lätt när man leker i buskarna samt att det inte blir så skavigt i midjan. Också svårt att hitta tycker jag men tjejavdelning brukar ha något i alla fall.

IMG_20160512_065530

Shorts av längre modell har vi också. De används mest till stranden när man kan bli blöt om vristerna. De översta är ärvda och superfina men av lite stelare material så de kommer inte på så ofta. Sedan kommer ett par från Snoozy som var väldans populära förra året hos grynet, de är väldigt långa i modellen samt har fickor. De gula är från MiniRodini och de har hjärtegrynet fått av sin snälla mormor. Sedan kommer ett par ärvda som också är populära här. Mjukis-shorts verkar vara grejen alltså.

IMG_20160512_065329

UV-dräkt för stranden och gräsmattespring i vattenspridare. Den här köpte vi förra sommaren när vi totaltröttnat på vår heldräkt med långa ärmar och ben. Passar inte alls om man ska hänga i vattenbrynet där man blir blöt hela tiden och därför kall. Den här har trekvarts- ärm och ben och kommer från KappAhl. Det var den enda jag kunde hitta som var utan plastigt tryck och dessutom med trekvarts då.

Solhatten är på så fort vi går ut, den här är nog från Åhléns tror jag. Vi har också en blommig i reserv, hatten används ju varje dag så det räcker inte med bara en för oss. Vi tycker det är bättre med hatt än med keps eftersom även nacken blir skyddad då men har många gånger förbannat att det inte finns knytband i så stora storlekar som vår lille behöver nu.

Egentligen är det inte heller jättebegåvat att ha en vit hatt med gula citroner. Alla insekter i världen trodde hjärtegrynet var en blomma förra sommaren….

IMG_20160512_065021

Tre små skjortor med kort ärm att vara fin i på varma tillställningar som mest äger rum inne. Kolla storleksskillnaden. Den första är storlek 110 pojk, den andra storlek 2 år pojk och den tredje storlek 4-5 år (110) flick. Suck säger jag bara. Varför skulle en fyraårig flicka vilja ha en kortare skjorta är en fyraårig pojke? Så korkat! Hjärtegrynet älskade i alla fall giraffskjortan och fick därför köpa den fast den bara kommit på vid ett par tillfällen. Sen är det ärvda plagg som kanske kommer till användning.

IMG_20160512_095042

Kavatsandaler fyndade på Tradera. Vi gillar den här modellen och har haft den varje år. Eftersom även överdelen av foten är täckt blir inte fötterna brända. Annars tycker jag det är ett av de lurigaste ställena, där blir man blöt jämt när man leker i vatten och eventuell solkräm försvinner fort, dessutom är vinkeln till solen perfekt för att bli vidbränd. Smart att täcka alltså och slippa oroa sig. Kör för övrigt samma metod på mig själv men sambon har ett par öppna sandaler och bränner sig alltid på ovansidan av fötterna.

Förutom dessa kläder används även vanliga tajts och tunna mjukisar samt långärmade t-shirs. De kortärmade lägger vi bort nästan hela sommaren och de återkommer istället till hösten.

Stövlar och regnkläder är ju obligatoriskt i den svenska sommaren som för oss innebär mycket skog och blåbärsris och säkert lite regn. En vindjacka finns också samt en tunn tröja med luva och dragkejda fram som också kan vara jacka i varmare väder.

Några egentliga badkläder behövs inte än. Vi har ett helt gäng ärvda badshorts men eftersom det alltid är UV-dräkt på stranden och babysimmet sedan länge är slut använde vi dem faktiskt aldrig förra året.

Solkräm är endast på på stranden. Förskolan hade först lite svårt att acceptera det men vi säger att vi smörjer på morgonen om vi tycker det behövs (vilket det bara gör om vi vet att de ska till just stranden, har hänt en gång hittills) och sedan hämtar vi oftast så tidigt att de inte hinner ut igen. Då kan vi ju bestämma själva om det ska smörjas eller inte (inte) beroende på eftermiddagsaktivitet.

Förskolan är alltid inne mellan 11 och 14 och likaså är vi. Den tiden är solen som starkast och det är klokt att vara inne eller i skuggan. Dessutom behöves det ofta fixa mat, äta och vilas lite så det passar ju perfekt.

13 thoughts on “Sommarkläder till en 3-åring

  1. Åh vad intressant att läsa!

    Och nu minns jag ju att jag lovade att skriva ett liknande inlägg efter min förfrågan om önskeinlägg (var det du som önskade det?). Ska bara fundera ut hur jag ska fixa bilderna så kommer ett liknande inlägg hos mig.

  2. 🙂
    Det var säkert jag som önskade för det är ju så svårt att hitta tycker jag! Många skriver att de använder täckande tunna kläder med var köps de? Hade varit kul att läsa om hur ni gör, kanske vet ni några hemliga bra inköpsställen…

  3. Vi brukar köpa pops tunna långärmade tröjor, tycker de är himla bra. Dock blir det både svårare och lättare att klä barnen ju större de blir. Storasyster som har mer egna åsikter har mer och mer mindre täckande kläder (dvs kortärmat och barbent). Sedan tycker jag tyvärr att tunna byxor funkar dåligt för oss som har barn som gillar att klätta upp för berg och sedan åka ner på rumpan.

    Men som sagt, återkommer med inlägget (när jag bara får löst fotofrågan).

  4. Så bra planerat med treåringens kläder! Tycker de ser både fina, svala och somriga ut 🙂 Inspireras verkligen av din blogg!

  5. Tack! Vad glad jag blir 🙂
    Han tycker det är okej och det är ju viktigt såklart! Hoppas jag kan hitta nån gul och rosa skjorta också tillslut!

  6. Jag har också stört mig på ärmarna på flickavdelningen! Det måste ju vara så att folk köper annars skulle de inte sälja, men det är obegripligt för mig.

  7. Vi använder Polarn och pyrets jeansshorts till vår dotter, de i ”riktig” denim som går ner över knäna. Åtminstone på henne är de rymliga och blir därmed luftiga och bra, och vi undviker både skrapade knän och solskydd. Det lilla av benet som sticker fram längst ner är ju inte utsatt för solen på samma sätt, och skuggas dessutom av vidden på shortsen. Så de kan jag verkligen rekommendera!

  8. Eller hur! Har mailat till ett par olika kedjor om detta och skriver en sammanfattning av vad de svarade när jag fått svar från ett par till.
    Jag fattar ju att när barnen är lite större vill de kanske ha det ”alla andra” har men till en 3-åring verkar det bara opraktiskt med spagettiband. Det måste ju trilla ner hela tiden!

  9. Kul inlägg! Vår son är så liten än men känner att jag kommer behöva lära mig vad som är rimligt i klädväg. En UV-dräkt måste vi inhandla! Vill ju kunna hänga på stranden och vår lille är inte en så stillsam bebis att han bara kan sitta i skuggan helt still…

  10. Vi hade en redan till allra första året (en heldräkt) vilket var skönt även fast strandhänget var minimalt och bebisen inte kunde krypa ens. Den var på när vi var ute med selen exempelvis eller när det var svårt att styra att vara i skuggan hela tiden. Andra året var det givet att vi behövde med så mycket spring i benen 🙂 men tvådelad och trekvarts som sagt, så mycket lättare och bättre! Kan dock tänka mig att heldräkt är bra om man är i typ Thailand där det ju är varmt på ett annat sätt och även i vattnet.

  11. Det låter smart! Hittade dem genast på PoPs hemsida. Bra med de där sydda knäna också så det inte blir så stelt. Sant som du säger att man gärna vill skydda knäna även för skrap och inte bara sol… Tack för tipset!

Kommentera

