Sommargarderoben

IMG_20160622_101959

Äntligen tog jag tag i att göra iordning sommarens capsule wardrobe. Den här gången blev det lite fler plagg, 40 stycken valde jag ut. Jag tänker att jag inte ska göra om samma misstag som med vårens, där jag rensade ut ett flertal plagg under kapseltiden och därmed fick plocka in efterhand. En klassisk svensk sommar brukar ju också kunna bjuda på ganska skiftande väderlek som kräver lite olika kläder. Jag ska bara jobba tre dagar under denna kapselns sträckning (vad jag vet alltså, allt kan ju hända) så de dagarna måste ju också tänkas in i klädvalet. Övrig tid hade jag tänkt spendera på landet eller på stranden här i Malmö och då är klädkraven lite lägre. Ett par högtider finns också inplanerade, två dop, ett bröllop och en kräftskiva. Alla de tillfällena kommer jag ha min marinblå spetsklänning från mamalicious jag köpte under förra kapseln. Den har redan figurerat ett flertal gånger och verkar vara den perfekta finklänningen som duger till allt!

Jag har valt ut dessa 40 plagg:

Två jackor, en finare och en rosa vind/regnjacka. Den rosa börjar bli väldigt svår att stänga men den klarar ett par veckor till. Sedan kanske jag måste ta min sambos 🙂

IMG_20160625_204739

Den här urtjusiga kornblå jacka (bonus att den har rejält med magplats och en stor rosett bak) köpte jag på Tradera för ett par veckor sedan när jag tillslut insåg hur sliten min gamla såg ut. Tjejen jag köpte den av hade hittat den vintage i New York och jag blev genast kär i den. Till råga på allt hade försäljaren tid att möta mig för att lämna över så den kostade mig endast 75 :- Hittills är jag supernöjd men det återstår att se om den duger även som höstjacka.

Fyra par skor. Gympaskor (har nu ett par usla gamla men har just köpt ett par på Facebook som ska ersätta) sandaler (sjunger på sista versen men håller nog i sommar) ballerinas (också usla men orkar inte leta bättre. Funderar på ett par från Flattered eller att hoppas på att Kavat ska släppa några inför nästa säsong) flipflop (Havaiannas jag köpte i Brasilien för nästan 10 år sedan, håller än!)

Svarta jeans, jeanskjol, kort kjol, blommig kjol, mjukislångkjol (alltid på på landet) och tre par shorts (aprikosa, marinblå och svarta)

En finklänning. Vilka skor jag ska ha till är en gåta men jag satsar på att vädret visar mig.

Två kavajer, en rosarandig och en svart

Sex linnen, två vanliga som är lagom vida för magen och fyra amningslinnen. Ett är har så usel amningsfunktion att jag hoppas det ska gå sönder under sommaren så jag slipper amma i det, kanske strechen ger upp om jag använder det över megamage tänker jag.

Fyra vardagsklänningar/tunikor beroende på hur man ser det

Tre koftor, en rosa med knyt, en svart och en ljusgrå som från att ha varit vintergravidkofta blivit morgonrock/hemmakofta. Nya favoriten som kommer vara på varje dag under landetdagarna.

Resten små somriga toppar av olika slag. Alltså 1o stycken. Kanske är det mycket men när alla är i tunna, ljusa material och vi vistas ute dagarna i ända samt jag spiller på magen jämt behövs lite fler än vanligt…

IMG_20160625_205302

Sommarens it-plagg som jag planerar att spendera så mycket tid som möjligt i. Mjukiskjolen köpte jag i Brasilien för 10 år sedan och den är perfekt för lata landetdagar när jag inte vill ta av morgonrocken om jag inte måste. Koftan är från HMs gravidavdelning och den fäller lite. Men det gör ju inget om den ses som morgonrock och därför inte är på tillsammans med typ svarta jeans. Havaiannas också från Brasilien. Jag köpte fyra par till mig själv när jag var där och alla finns fortfarande kvar. De här gröna är mina favoriter. 

Jag har inte bestämt någon sluttid för denna kapsel än men tror att det kommer visa sig automatiskt när jag vill/behöver ta fram höstskorna.

Kapseln gjorde jag iordning i förra veckan när vi skulle packa inför midsommar och det visade sig vara en bra kombo. Alltså packa och fixa kapsel samtidigt. De plagg jag skulle ha med mig var ju tvungna att ingå och sedan var det bara att tänka till för resten av periodens behov. Det gav sig ganska lätt denna gången eftersom sommarens aktiviteter redan är någorlunda bokade.

Jag har inte tagit kort på alla plagg för sig den här gången. Dels för att ni redan sett många av dem och dels för att jag fotat och lagt upp de flesta på mitt instagram @handelsevis.

När den här kapseln kommit till sitt slut har jag haft kapselgarderob ett helt år. Hittills är jag mycket nöjd med systemet och jag kommer troligen att fortsätta. Dock behöver jag kanske systematisera övergången mellan de olika perioderna lite.

Här finns mina tidigare kapslar:

Höstgarderob 2015

Vintergarderob 2015/2016

Vårgarderob 2016

 

 

Kommentera

