Semesterplaner och framtidsvisioner

Det här inlägget har jag skrivit i mitt huvud om och om igen i flera veckor nu. Det började som ett inlägg om tankar INFÖR semestern. Hur vi hade tänkt och hur vi skulle få det att bli kanske lite mer avslappnat än förra året. Men ett tu tre så var semestern redan igång! Och inlägget var inte skrivet och dagarna gick.

Vi är inne på vår andra semestervecka av totalt NIO! Nio nästan oändliga veckor som jag och barnen ska vara hemma innan förskola för båda barnen drar igång den 20/8. Pappan är hemma fram till början av augusti och hans sex veckor är ju inte fy skam de heller!

Och jag tänker; att såhär skulle jag vilja ha det varje år. Alltid kunna ha nio veckor ledigt. Varje år kunna åka iväg strax innan midsommar och sedan inte komma tillbaka till vardagen förrän skolorna (och förskolorna) börjar igen. Men det bygger på att jag inte har ett fast jobb. Tyvärr är det ju så. Och då blir det där husköparplanerna inställda. Eller skjutna långt på framtiden.

Varje sommar tänker jag att nu när jag vistas hos folk som har villa och sommarstuga så ska min egen husdröm bli lite svalare. Att husbehovet ska bli tillgodosett av att nyttja andras hus. Fast kanske blir det bara tvärt om. Jag blir mer sugen när jag ser alla fördelar och nackdelarna får man som gäst oftast inte ta del av.

Nu klurar jag på hur vi ska få ihop båda dessa drömmar. Att både kunna vara hemma med barnen hela somrarna tills de blir så stora att de har egna planer OCH att kunna ha en trädgård och ett eget litet hus. Det är en svår nöt att knäcka och kanske går det inte alls, och kanske uppenbarar sig en lösning under sommarens alla tanketimmar!

Den här sommaren har jag tänkt att jag ska ha ett fokusområde: MAT. Jag är sugen på så mycket ny mat och känner mig superinspirerad till att laga och experimentera. Vi ska göra massor av roliga grytor, jag längtar efter fisktacos på olika vis, frysen ska vara full av egengjorda glassar och i kylen ska det ständigt stå en flaska smoothie att bara ta fram när andan faller på. I flera år nu har min matinspiration varit jättelåg, jag har funderat på varför i hela friden man orkar bemöda sig att laga mat VARJE DAG. Och känt det oerhört betungande att bara handla, laga, äta upp och diska. Men nu känns det KUL! Jag är sugen på allt och vill gärna laga och handla och fixa. Kanske hänger det ihop med att jag börjat inför lite mer kött i min kosthållning efter att ha upplevt mig mycket begränsad med allt jag plötsligt inte kunde äta.

Så i sommar ska jag laga mat och fixa mellisar på längden och tvären.

Jag ska inte tro att det ska bli någon vila eller tid att fixa med egna projekt, för det blir det ju så sällan med småbarn.

Vi har planerat mycket tid där vi har hjälp av fler vuxna för att hålla koll på barnen.

Jag ska inte heller tro att sommaren är den tiden där jag ska ha tid att träffa mina vänner. De har egna semesterplaner och det är oftast svårt att synka. När vi väl lyckas träffa andra barnfamiljer är det begränsat med tid att prata föräldrasnack. Den mesta tiden spenderas med att fixa med barnen. Och otaliga är de gånger när barnfamiljsträffar blir inställda för att någon är sjuk.

De här somrarna framöver kommer inte vara sådana somrar där föräldrarnas vilja styr semestern. Självklart är vi ansvariga för att se till att det blir bra, är bra stämning och att genomföra, men det kommer vara saker som är kul för barnen som prioriteras. Sen tycker ju vi att det ÄR roligare när barnen är glada och nöjda, så egentligen är det inte en självutplånande uppoffring utan kanske snarare en strategi för att överleva och vara glad allihop.

All denna nöjdhet och präktighet tror jag också har ett tydligt samband med hur vädret var i maj. Jag han redan bli lite mätt på all sommar. Vi har redan hunnit med massor av saker som jag annars brukar vilja göra på semestern. Dessutom var vi en hel månad i min barndomsstad där många av mina vänner och familj bor kvar och jag han träffa dem flera gånger.

En notis här är också att eftersom sommaren redan pågått i flera månader har jag hunnit igenom sommarkläder jag inte haft tillfälle att använda på flera år. Mycket blev rensat och annat blir nu slitet och utslitet. Vissa sommarprojekt genomför sig själv 🙂

Så trevlig semester allihop!

Hoppas att alla kan få vara nöjda med sina planer och sin stundande semester, oavsett om den är lång eller kort, hemma eller borta, planerad eller spontan!

Berätta gärna hur ni tänker med er semester!

5 tankar om “Semesterplaner och framtidsvisioner

  1. Hoppas sommaren och semestern blev som ni tänkt😀 Ska ta med mig dina tankar till nästa sommar. Tycker att du som vanligt resonerar så klokt!

Lämna en kommentar