1/4 in i köpstoppet

Nu har en fjärdedel av köpstoppet gått! Hittills är det alltså Eva-Maria med bloggen rensaut.nu, Anki med bloggen kladgalen.se och Eva med bloggen närjagvillleva.se (Som jag inte hittar sidan till? Var har den tagit vägen?) som köpstoppar tillsammans.

Redan nu har köpstoppet gett utmaningar av varierande svårighet. Det började med ett bröllop. Jag hade fått för mig att ha en klänning som jag inte använt tidigare. Jag försöker använda en större del av min garderob nu så jag vet lite mer vad jag vill ha kvar. Klänningen är fantastisk i tanken. Vackra färger, skir, snyggt skräddad. Anledningen till att jag inte använt den förut är att det är svårt att ha något under. Så även denna gången. Tillslut lyckades min sambo och jag konstruera en knyt-topp jag kunde ha. Dock med den lilla omvägen om en variant med två ”plåster”. Helt meningslöst eftersom jag inte använde dem. Kanske ett avsteg mot köpstopp-reglerna? Fast det är ju inget plagg och inte heller en accessoar. Faktiskt är det mest två plåster. Vad säger ni andra köpstoppare? Ligger jag risigt till nu?

Just nu är jag hemifrån med jobb och fick tänka till ordentligt innan jag åkte för att få med allt. Innan har jag tänkt att det är inte så farligt att glömma något, då kan jag ju köpa nytt. Nu kan jag inte det, då måste jag planera bättre så allt kommer med. En helt klart positiv bieffekt.

Igår var jag i min favoritaffär i Karlskrona, Lotuseco (de har en väldigt fin webbshop med) Men jag lyckades komma ut utan något till mig, dock med en reatröja till sonen. Tur att han behöver kläder jämt eftersom han växer så mycket.

Jag försökte laga mina favoritskor för att slippa köpa nya allt för snart. Skomakarens kommentar: ”Jaa, du har ju ingen klack, ingen sula och spruckna sömmar. Jag kan ju laga dem men de kommer ju bara gå sönder igen. Hur mycket tycker du om dem?” Åååå, vad svårt det var att ta beslutet om att de är bortom räddning. Men att bara lappa för att ge dem någon månad till verkade dumt. Jag bestämde mig för att gå sönder dem totalt för att sedan slänga dem. Men idag har jag haft dem hela dagen och jag kan ärligt säga att de redan är för dåliga för att gå i någon längre tid. Jag blir tvungen att slänga dem. Tur att jag har så många par skor, haha.

Häromdagen snubblade jag över bloggen/affären basedrobe.se som har massor med bra råd för att vårda sin garderob. Där har jag mycket att lära! Att ta hand om det jag har är viktigare för mig nu och något jag kan tänka mig att börja lägga mer tid på. Där finns en guide till hur man går till väga när man köper nya kläder som ska passa in i den perfekta garderoben. Jag  började genast syna mina plagg i sömmarna. Flera felköp, eller dåliga investeringar har redan identifierats. De har även en guide till att bygga upp sin basgarderob. När jag läser deras listor slår det mig att jag redan har de flesta plagg. Jag kanske har den perfekta garderoben redan, bara att jag inte vet om det.

Hoppas de kommande tre månaderna ger lika många insikter! Någon mer som är sugen på tre månaders köpstopp?

10 thoughts on “1/4 in i köpstoppet

  1. Ping: Vill du gå upp för trappan? | Klädgalen

  2. Jag har köpstopp i tolv månader, fast bröt det i somras då jag insåg att mina sommarskor var odugliga. Köpstoppet får inte gå så långt att man går runt och får ont i fötterna var mitt beslut!
    Så jag slängde de gamla och köpte nya, sedan tuffade köpstoppet vidare! 🙂

  3. Där tror jag du har alldeles rätt! Man får nog ha fortsatt koll på varför man köpstoppar (för att bryta vanan, medvetandegöra etc) så man inte gör det som nått slags självspäkningsprojekt. Helt rätt med nya skor 🙂

  4. Det låter inte så farligt med knyttoppen! Nöden är den bästa uppfinningen! Jag glömde det här med strumpebyxor nu inför hösten… jag saknar beiga men har massor i andra färger så jag ska försöka klara mig. Känns lite komiskt att önska sig nylonstrumpor i present 🙂 Men nej, jag håller med tidigare kommentar att det får inte gå till överdrift, då tror jag att det blir osunt och maniskt.

  5. Jag är också med – med undantag för om jag gör sönder alla strumpbyxor. Det ingår i klädkoden på jobbet, så där har jag inte så mycket att säga till om…

  6. Kul! Välkommen in i gänget 🙂
    Svårt att köpstoppa med jobbkläder, har delvis samma problem men tror jag klarade den sista jobbdagen med egna stumpbyxor i går! Vilken tur! Nu är det nog byxor resten av hösten. Kul att ha dig med!

  7. Alltså knyt-toppen fixade jag själv av en tygbit jag hade liggande hemma. Nej, det var till plåstren som kontokortet kom fram. Fast köpstopp på plåster? Kanske inte ändå….

  8. Ping: 1/2-vägs i köpstoppet! | Händelsevis

Kommentera

