Shorts av gamla byxor

bild 1-10

Två av mina byxor gick sönder under hösten. På vänster knä båda två (borde jag se ett mönster här?) och tyget runt om hålen hade blivit så tunt att det inte var någon idé att laga. Det hade bara spruckigt mer och mer runt lagningen och aldrig blivit bra.Jag bestämde mig istället för att de skulle förvandlas till shorts. I sinom tid. I går visade det sig att sinom tid hade kommit! 

Jag började med jeansen. Jag klippte av dem i lagom längd. Eftersom detta var ett par ganska tajta strechjeans tidigare blir det bäst men korta shorts. Tajta, långa short passar inte mig. Dessutom var ju tyget så dåligt så det var inte mycket att ta av. Sedan ruggade jag upp klippkanterna med sandpapper så de skulle bli mjuka istället för klippskarpa. Sedan sydde jag helt enkelt på spetsbitar på olika ställen. Och sedan var det färdigt!

bild 2-12 bild 3-10

bild 3-8

bild 2-10

bild 1-11

De blå byxorna klippte jag av med rejäl sömnsmån (typ 10 cm eftersom jag både ville göra en dubbel fåll och kunna vika upp benen) Sedan vek jag fållen två gånger och sydde fast. Av det överblivna tyget sydde jag två band som jag dekorerade med ett grönt band jag köpt på resa i Vietnam. Dekorsöm med kontrasterande tråd blev det också i kanten på bandet.

bild 4-8 Sedan sydde jag knapphål i det färdiga bandet med den fantastiska knapphålsfunktionen på min symaskin. Knapparna fick jag dock sy för hand. Sedan vek jag upp benen på shortsen och knäppte fast med bandet. Klart!

bild 1-12

 

 

Allt som allt tog det inte mer än en förmiddag och nu har jag två par shorts till sommaren som jag redan vet sitter bra i midjan och är precis så mjuka och sköna som jag vill. Slitna kläder är ju oftast skönast så jag är glad att dessa två favoriter kunde uppgraderas från skräp till klädesplagg. Nu väntar jag bara på värmen!

12 thoughts on “Shorts av gamla byxor

  1. Snyggt och fyndigt med spetsen!
    Dessvärre går mina jeans alltid i sönder vid grenen/övre låren så det där med pimpade jeansshorts kan jag se mig om i månen efter…

  2. Varför blir det så egentligen tror du? Mina slits ju alltid mest på vänster knä. Har funderat över varför men har inget bra svar. Noterat att min son har samma problem, bara vänster knä, medan sambon sliter jeans som du. Min teori är att det är för att han har så spetsig sadel på cykeln…

  3. Det där med att jeans går sönder i skrevet först är inte så konstigt egentligen tror jag. Just där utsätts ju tyget för påfrestningar åt alla håll liksom. Om man dessutom som jag har samma kroppsform som en säl hamnar byxor ofta lite lägre än idealiskt vilket blir ännu jobbigare för grenen. Sen har vi ju fenomenet fläskiga lår som nöter på varann osv.
    Att dina och sonens går sönder på knät först verkar mycket mera mystiskt 😀

  4. 🙂 Ja kanske det.
    Det är väl den här bengetskroppsformens fel. Den verkar sonen ha ärvt från mig.

    Min sambo har även det klassiska fickproblemet. Fast för honom är det inte snusdosan utan mobilen. Det är lite bättre nu dock när han har en mobil som inte har så vassa kanter. Hej då Iphone, du nötte hål i alla byxor 🙂

  5. Bengetter har många fördelar framför sälar, inte minst att det faktiskt går att laga knähål. När skrevet ryker (så att säga) är det kört. Detta inträffar ofelbart så fort byxorna har blivit som bekvämast också grrr…

  6. Ska prova det nästa gång jag snavar över ett par skrevlösa jeans. Fast vänta lite nu, det är ju min sambo som har det problemet. Troligheten i att han vill ta på sig en hemmasydd jeanskjol… Beräknas till: låg.

  7. Ping: Årsuppdatering | Händelsevis

  8. Ping: Rensa ut – medveten konsumtion | Händelsevis

Kommentera

