Svarta listan

Efter att ha läst artiklar i både SJ´s kupé och sydsvenskan om en kvinna som heter Eva Maria har jag börjat följa hennes blogg. Hon skriver en jättefin blogg som heter Rensa Ut och har även gett ut en bok som heter Rensa ut & lev lättare – en smart guide till ordning hemma. Den hoppas jag kunna låna på min bibbla omgående.

På sin blogg har hon en ”Svarta listan” över saker hon absolut inte får köpa. (eller byta till sig?) Jag tycker det verkar som ett mycket bra koncept och har bestämt mig för att prova jag med. Här kommer min svarta lista:

  • Förvaringslådor. Har hur många som helst redan och jag vill ju rensa ut, inte gömma undan.
  • Pumps. Kommer inte på fråga! Jag hittade ju 14 par när jag inventerade skor och endast ett par har lämnat mig sedan dess.
  • Svarta stövletter. Jag verkar alltid hitta sådana second hand och tro att det är ett riktigt fynd. Nu har jag dock fattat att jag inte hinner använda dem. Samma där som med pumpsen. Hittade fem par i inventeringen så redan där innebär det ju totaltstopp.
  • Sjalar. Har jag högvis av. Borde i alla fall rensa innan jag ens kan behovsanalysera ordentligt.
  • Pysselmaterial. Tiden för ackumulering av pysselmaterial är förbi. Nu gäller det att göra åt istället.
  • Krokar. Har jag också köpt för att de är fina och för att jag tänkt att man behöver många. Men i sanningens namn har vi inte ens hängt upp alla jag köpt på mig än. Inga fler krokar och upphängningsanordningar!
  • Kökssaker av plast (saker i andra material måste ändå vara ordentligt behovsanalyserade)

Säg till om ni ser mig försöka bryta listan!

4 thoughts on “Svarta listan

  1. Jag känner verkligen igen mig 🙂 Och nu fick jag fler tips till min Svarta Lista! Förvaring är jag mycket svag för. Jag har också krokar och sjalar! Köpte faktiskt en sjal igår… ojsan! Jag var med min mamma i en jättemysigt pyntbutik så föll jag för en ”väldigt användbar” sjal. Får helt klart uppdatera min Svarta Lista omgående! Tack för tipsen! Ha en härlig midsommarafton! Kram Eva Maria

  2. Ja sjalar har jag verkligen i överflöd. Ändå gjorde jag redan igår som jag inte skulle göra och precis som du sa, hittade en ”väldigt användbar” hemma hos min mormor som jag fick med mig. I siden och helt i min färg men ändå! Jag har redan en i just den färgen hemma. Kommer jag undan med det för att jag inte köpte den? Fast den kommer ju ändå in i mitt hem och cluttrar ner… Hur hård är du med din lista?

  3. Det var ändå gulligt att du fick en sjal av din mormor! Men det är svårt när sakerna får affektionsvärde också, och när man får dem gratis 🙂 De saker jag har skrivit på min lista har jag varit hård med, vilket lite förvånar mig själv ibland. Men jag tror att när man skrivit ned någonting på papper så gäller det mer på något sätt. När jag är ute i affärer tänker jag på listan och får verkligen säga till mig själv att inte handla de sakerna! Speciellt svårt har jag haft med fotoramar, kontorsmaterial, blommigt porslin 🙂 och ljuslyktor. Så det har jag varit duktig med under en lång tid att inte handla! Har utmanat mig lite själv genom att rensa ut av dessa saker också, kallar det för ”Level 2” 🙂

  4. Oh, jag gillar tanken på att levla i rensningen! Ska komma ihåg det till de återstående kategorierna på min lista.
    Min mormor hade haft sjalen i många år och nu har jag redan använt den alla dagar så den var användbar på riktigt! 🙂

Kommentera

