Sammanfattning Nyttiga November 2015

Målet med min nyttiga månad var (som förra året) att bli piggare, få en gladare mage och helst lite bättre hy. Nu har december redan börjat och jag kan konstatera att visst är allt lite bättre, men för att få till en stor skillnad skulle jag behöva hålla på längre. Särskilt hyn verkar vara ett trögt organ som tar lång tid att läka. Jag har inte i närheten sådana hudproblem som jag hade förra hösten men helt bra är det inte.

Under månaden gick det förvånansvärt bra de första tre veckorna. Sedan var vi bjudna på dop och jag kände att det var jättesvårt att säga nej till allt fikabröd utan att dra massor med undrande frågor till mig från halvkända släktingar. Jag kunde enkelt välja bort kaffe och glass men åt en bit tårta för att inte sticka ut. Är inte det konstigt egentligen? Socker är liksom inte helt okej att välja bort. Även hjärtegrynet fick smaka lite även om han inte brukar äta sådant. Vi har redan fått lite hipsterstämpel på den sidan släkten trots att vi inte ens varit så framåt med våra ekologiska och giftfria idéer, och vi kände helt enkelt att vi inte ville göra oss ännu ”konstigare”. Så dumt egentligen. Varför oroar jag mig så mycket för vad andra ska tycka att jag gör avkall på mina idéer framför mina släktingar? Hur som helst var ju detta bara en dag och jag kände inte av sockret och kakan mer än i samvetet.

En vecka senare var jag på en utvärdering för ett jobb-projekt jag gjort under hösten. Med i gruppen var arbetsgivare och kollegor som jag just lärt känna, gärna vill göra gott intryck på och som jag hoppas ska vara mina arbetskompisar i framtida projekt. Till detta lilla möte hade det inhandlats kakor och bullar i stora lass. Även här kände jag att jag inte kunde vara oartig och tacka nej till allt. Igen var det inga problem att byta kaffet till kamomillte men att ta fram min medhavda frukt istället för deras kolasnittar kunde jag inte med. Igen, så dumt! Är det ens särskilt troligt att de hade valt bort att anställa mig bara för att jag inte vill äta deras kakor? Inte så, tror jag. Men det är som att jag känner att jag måste vara till lags även med fikat för att bli riktigt accepterad.

Sedan var det bara ett par dagar kvar av månaden och inga fler tillfällen att göra intryck på varken släkt eller arbetsgivare uppkom.

Det svåraste den här gången (förutom alla de intryck som skulle göras då) har varit att inte äta upp hjärtegrynets frukost/mellanmål/kvällsmat när han inte vill äta allt. Han äter gärna macka eller yoghurt och då vill jag ju helst inte äta upp hans när han lämnar. Samtidigt gillar jag inte alls att slänga mat. En bra lösning som funkat delvis har varit att han äter sånt som jag äter och när han vill ha något annat börjar vi med lite och så får han mer om han vill. Men han vill just nu gärna ta själv (och det vill jag ju så klart gärna att han ska få träna på) och då blir det ibland lite mycket. Jaja, vi försöker lösa det genom att spara resterna och hoppas att han ska vilja äta det nästa dag. Ibland går det.

Jag vill gärna behålla den här sockerfria vanan den här gången men jag har samtidigt fattat att det inte är alldeles enkelt. Jag ska göra mitt bästa men inte vara så hård mot mig själv.

Idag såg jag den första aladdinasken  swisha förbi på den här veckans arbetsplats, den ska jag i alla fall inte röra!

Hur gick det för er andra?

5 thoughts on “Sammanfattning Nyttiga November 2015

  1. Jag tror inte ens jag ids skriva något om nyttiga november på min blogg, det gick inte så bra helt enkelt…

    Min plan var att äta mindre sött, träna mer och gå och lägga mig i tid. Det som funkade bäst var att dra ner på sockret, det har inte varit några problem alls. Jag gjorde ett undantag på ”inget socker under veckan”-reglen när en kollega hade avskedsfika och så har jag ätit någon enstaka pepparkaka men det känns överkomligt. Det som varit svårast är träningen. Jag åkt på en ny förkylning och har därför tagit det hyfsat lugnt och bara yogat några gånger. Inga 2-3 gånger i veckan alltså. Det känns så himla ledsamt, jag är så motiverad, men dessa ständiga förkylningar! Sista punkten, att gå och lägga mig i tid, har funkat ok men jag måste fortsätta jobba på det för många kvällar blev det lite väl sent ändå. Även om jag oftast släcker kl 23, så är det bara en bra tid om barnen sover bra. En dålig natt skulle jag behöva lägga mig senast 22. (Och det är ju inte helt lätt att förutse om det blir en bra eller dålig natt.)

  2. Det låter ju som du klarat 2 av 3 mål och det var väl ändå rätt bra?
    Lägga mig i tid hade jag också behövt bli bättre på särskilt om det är en dålig natt som du säger. Men oj vad det är svårt. Det är som att allt är lite roligare på kvällen….
    Förkylningarna är det största hotet mot träningen för mig med. En långkörare i september sabbade mitt tröningsflow totalt men nu har jag just fått knas på det igen.
    Hoppas på en friskare december för dig!

  3. Ett tips till ekomammanistan är att träna färre gånger och inte lika hårt. Jag hade problem tidigare med toxic combo: träna hårt, stressa mycket, sova dåligt. Slog aldrig fel, blev alltid sjuk. Slutade med friidrott för sex år sedan av den anledningen.

    Tycker också det är svårt med socker. Jag köper inte socker själv i butiken (förutom ”exotiskt” socker, som banan och russin, men inga jättemängder). Men man bjuds på det i många sammanhang. Mycket frestelser som gör det svårt. Och det är ju starkt beroendeframkallande. Så kombinationen hjärntvättande marknadsföring, butiker som placerar ut det strategiskt för att man ska falla för begären, starka normer och kultur som pressar på samt att det är beroendeframkallande med socker gör det väldigt svårt att bruka och inte missbruka socker.

    Tycker att den normen dock är enklare att bryta än alkohol och kött. Men det är lite slitsamt att vi ska vara såna flockdjur med normstyrdhet, göra livet svårt för folk som bryter meningslösa normer som nån hittat på för länge sen som ingen längre vet varit vi följer.

  4. Ping: Året som gick | Händelsevis

Kommentera

