Lean@home

Från frustration till flow med lean@home

Den här boken handlar om det viktigaste i våra liv – vår vardag. Om hur du skapar flyt i vardagen istället för att fly den. Om hur ditt hem kan bli mer hållbart och harmoniskt och hur du kan gå från frustration till flow.
I en kaosartad vardag började vår familj av ren överlevnadsinstinkt omedvetet införa den japanska produktionsfilosofin lean hemma. Vi såg mönstret och började arbeta systematiskt med filosofin och verktygen.
Redan efter ett år märktes häpnadsväckande resultat, till exempel halverade utgifter och flyt i vardagen. Ett ekologiskt fotavtryck som är en tredjedel jämfört med tidigare. Tvätten går tio gånger snabbare och vi slarvar inte bort boyta värd en miljon. En grundpelare i lean är tanken om flöden. Ditt hem är fullt av dem – många är trassliga och tidsödande och du kan frigöra tid, pengar och energi genom att arbeta med flöden på rätt sätt.
Detta är din guide till lean@home

När jag började prata om lean med min föräldrar visade det sig att min pappa har jobbat med metoden i åratal, lär ut den på kurser och till och med fått pris för sitt arbete med lean. Snacka om att vara hemmablind. Vi hade till och med haft ett leantänk i tvätthanteringen när jag var liten utan att jag ens reflekterat över det. Jag minns att vissa av mina kompisar tyckte vi hade ett konstigt system men jag hade ingen aning om att det kom från ett japanskt tankesätt.

En av grunderna i lean är att optimera flödena i livet. Optimera som i att använda på ett hållbart sätt så jobbet blir gjort på bästa möjliga sätt med så lite spill och slöseri som möjligt, och ingen blir utbränd å kuppen. Detta tilltalar mig otroligt mycket. Jag har tidigare tänkt mycket på att använda allt och slänga så lite som möjligt. Att ha ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt. Men jag hade inte haft ett särskilt bra flyt i vardagen. Faktum är att jag inte hade haft så många vardagar alls innan. Jag veckopendlade och både mitt och min sambos jobb innehåller mycket helg och kvällsarbete. Vi planerade från vecka till vecka och alla veckor var olika.

När vi blev en barnfamilj upptäckte jag plötsligt att livet mest är vardagar och vardagssysslor. Att man kan få dessa vardagar och blir så lätta och bra som möjligt låter ju jättebra. Alla i familjen (som det ju handlar om i just denna boken) ska må bra, få sina behov tillfredsställda och ha möjlighet att odla sina intressen.

Vissa av leans tankar hade vi redan implementerat i vårt hem och vissa höll vi på med. Några metoder passar inte oss just nu (till exempel med tvätten eftersom vi inte har egen tvättmaskin och inget utrymme att ha som tvättrum som författaren beskriver) Några saker blev jag väldigt sugen på att ta med till nästa boende. Som den stora planeringstavlan. Den kommer vi absolut ha i vårt nästa boende. Nu har vi ingen naturlig plats för den och hänger den inte på ett bra ställe tror jag inte det blir till så stor hjälp. Men i nästa boende har vi möjlighet att välja hus/lägenhet så vi kan ha den och då ska jag skaffa en.

Vi hade sedan innan femdagars matlistor med matchande handlingslappar till och under de senaste månaderna har vi slipat ytterligare på dem. Jag har tänkt sammanställa ett recepthäfte till också, då tror jag det blir ännu lättare. Återstår att försöka sänka matkostnaderna (utan att tumma på att vi vill ha ekologiskt, varierat, näringsrikt, gott och lättlagat) Två bra inlägg om detta skriver köpstoppsbloggen och ekomammaistan.

UnderbaraClara har också skrivit om lean@home.

Bild från Adlibris

 

3 thoughts on “Lean@home

  1. Ping: Tvätten | Händelsevis

  2. Ping: Posthanteringen | Händelsevis

  3. Ping: Rensa ut – rutiner | Händelsevis

Kommentera

