EC – När?

I början ECade vi endast på rutin. Efter varje sov och vid varje blöjbyte/blöjkoll. Sen började lilla hjärtat signalera tydligare och framför allt tidigare. Vilket gjorde att vi kunde hinna till badrummet. Då började vi mer och mer gå över till att erbjuda toa vid signal. Blöjbytena blev ju också färre så då blev rutintillfällena färre.

Jag erbjuder fortfarande i samband med att hon vaknar, men rusar inte längre in i badrummet med nyvaken bebis. Hon signalerar oftast en stund efter att hon vaknat och då funkar det bättre än att jag ska hetsväcka henne när hon egentligen småsover än. Om hon däremot gråter hysteriskt i sömnen händer det att jag tar henne sovande (men fäktande) till toan. Efter att hon kissat brukar hon sova bättre. Då somnar hon liksom mot mina armar över toan, hur gulligt?

En sak jag inte visste innan var att bebisar kissar oftare på morgonen/förmiddagen.

En vanlig dag hos oss kan se ut såhär:

05.30 Vaknar och går direkt in på toa för traditionsenlig morgonbajs. Det sägs ju att det är bra för tarmarna att tömma sig före kl 6 på morgonen. Jag vet inte varför men tror det är något med sömnhormonerna?

Under den kommande timmen kissas det minst två gånger till. Sedan amma och somna om.

07.30 Vaknar igen och morgonkissar på toan. Ytterligare två kiss inom en timma.

Vid 9 – 9.30 brukar vi ha något att göra så då erbjuder jag att kissa innan vi sätter på alla kläder och packar ihop oss.

Sover ca 40 minuter och vaknar på exempelvis babyrytmik, babysim, kyrkis. Jag erbjuder kissa på signal från henne, ca 1 gång per timma. Ibland erbjuder jag direkt när hon vaknar om hon inte kissade innan hon somnade.

Somnar om ca 11.30 och sover 40 minuter till.

Tredje tuppluren brukar vara 14.30 och däremellan kissar hon när hon vaknar och kanske en gång till.

På eftermiddagen och kvällen är det max en gång per timma.

Hon somnar vid sjutiden och är torr flera timmar. På natten sätter vi på engångsblöja eftersom vi inte bemödat oss med att hitta en fungerande tyglösning än. Vaknar hon eller oroar sig under kvällen erbjuder jag att kissa medan hon sover. Det funkar ibland. När jag lägger mig tar jag inte upp henne för att kissa något mer. Då sover vi tills allt börjar om igen vid femtiden. Ammar gör vi dock.

Lilla hjärtat är nu nästan 6 månader och vi har haft ungefär samma schema sedan jag började ECa mer frekvent från knappt 4 månader.

 

Fler inlägg i serien (länkarna börjar fungera i takt med att inläggen publiceras)

EC – Inledning, bakgrund och länkar

EC – Inledning, bakgrund och länkar

EC – Kom igång

EC – Resultat

EC – När?

EC – Var?

EC – På språng

EC – Hur?

EC – Varför?

EC – Prylar

EC – Bebis på pottan

9 tankar om “EC – När?

  1. Pingback: EC – kom igång | Händelsevis

  2. Pingback: EC – inledning, bakgrund och länkar | Händelsevis

  3. Pingback: EC – resultat | Händelsevis

  4. Pingback: EC – Hur? | Händelsevis

  5. Pingback: EC – Var? | Händelsevis

  6. Pingback: EC – prylar | Händelsevis

  7. Pingback: EC – På språng | Händelsevis

  8. Pingback: EC – Varför? | Händelsevis

  9. Pingback: Blogg-året | Händelsevis

Lämna en kommentar